Turist rehberlerinin performanslarının geliştirilmesi ancak iyi bir turist
rehberliği öğretimi ile mümkün olabilir. Turizm öğretimi almamış kişilerin sektörde
çalışmaları tanıtımın yanlış yapılabilmesine ve müşteri memnuniyetinin düşmesine
neden olabilir. Turist rehberliği öğretimi veren kurumların kaliteleri doğrudan
öğrencileri etkileyecek, öğrencilerin aldığı öğretim de bütün turizm sektörünü
etkileyecektir. Yüksek kalitede verilen rehberlik öğretiminin, rehber adaylarının
ileriki meslek hayatlarında büyük etkisi olacağı aşikârdır. Bu nedenle yükseköğretim
düzeyinde rehberlik öğretimi kalitesinin daha da arttırılması gerekmektedir.
Yükseköğretiminde kalite algısının sağlıklı ölçülebilmesi ancak öğretimin tüm
boyutlarının ele alınması ile mümkün olabilir.
Lisans düzeyinde turist rehberliği öğretimi kalitesini öğrenci görüşlerine göre
ölçmeyi amaçlayan bu çalışmada öncelikle ölçek geliştirilmiş ve çalışma anket
yardımıyla yürütülmüştür. Söz konusu anket çalışması Aralık 2018-Haziran 2019
tarihleri arasında Türkiye’de lisans düzeyinde turizm rehberliği öğretimi verilen
dokuz üniversitede yapılmış ve toplam 916 öğrenciden veri toplanmıştır.
Yapılan analizler sonucunda, öğrencilerin müfredat ve öğretim kalitesi,
yönetim ve destek hizmetleri, öğretim ortamı, öğretim sonucu kazanımlar
konularında ve genel kalite algılarının orta düzeyde, akademik personel kalite
algılarının ise iyi düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Turist rehberi adaylarının
cinsiyetleri, sınıfları ve akademik başarı ortalamaları kalite algıları üzerinde anlamlı
bir farklılığa yol açmamıştır. Bunun yanında adayların kaldıkları yer, kariyer
tercihleri ve yaşlarının ise kalite algılarında anlamlı farklılık yarattığı ortaya
koyulmuştur. Son olarak sonuçlara göre öneriler geliştirilmiştir
Improving the performance of tourist guides is only possible with a good
teaching of tourist guidance. The work of people who have not received tourism
education in the sector may lead to misrepresentation of the promotion of the country
and destination and decreased customer satisfaction. The quality of the institutions
that provide tourist guidance education will directly affect the students, and the
education received by the students will affect the entire tourism industry. It is
obvious that high quality guidance teaching will have a great impact on the future
professional life of guide candidates. For this reason, it is necessary to increase the
quality of guidance education at higher education level. Measuring the quality
perception in higher education can only be possible by considering all dimensions of
education.
In this study, which aims to measure the quality of tourist guidance teaching
at the undergraduate level according to the opinions of the students, firstly the scale
was developed and the study was carried out with the help of a survey. The survey
was implemented between December 2018-June 2019 in nine universities that give
undergraduate level of tourist guide education in Turkey and data collected from a
total of 916 students.
As a result of the analysis, it was determined that the students' perceptions on
curriculum and teaching quality, management and support services, teaching
environment, achievements of teaching, and general quality were moderate, and their
academic staff's quality perceptions were good. The gender, class and grand point
averages of the tourist guide candidates did not cause a significant difference on their
perceptions of quality. In addition, it was revealed that the candidates'
accommodation, career preferences and ages make a significant difference in their
perceptions of quality. Finally, suggestions were developed according to the results