Bu çalışmanın amacı, öğrendiğini anlat (teach-back) yöntemi
kullanılarak verilen emzirme eğitiminin emzirme başarısına etkisinin
değerlendirilmesidir. Ayrıca öğrendiğini anlat yönteminin ulusal literatüre
kazandırılarak ülkemizde tanınması ve sağlık profesyonellerine uygulamalarında
yol gösterici olması hedeflenmektedir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, randomize kontrollü deneysel tasarımda
gerçekleştirilmiştir. Çalışma Yozgat Şehir Hastanesinde ve kadınların bağlı
bulunduğu Aile Sağlığı Merkezlerinde 15 Ocak-15 Aralık 2018 tarihleri arasında
yapılmıştır. Çalışmaya, müdahale (n:40) ve kontrol (n:40) grubu olmak üzere
toplam 80 primipar kadın alınmıştır. Müdahale grubuna öğrendiğini anlat
yöntemi, kontrol grubuna standart eğitim yöntemi kullanılarak emzirme eğitimi
verilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Tanıtıcı Bilgi Toplama
Formu, LATCH Emzirme Tanılama ve Değerlendirme Ölçeği, Emzirme Öz Yeterliliği Kısa Form Ölçeği kullanılmıştır. Veriler doğum sonrası ilk 24 saat, 2.
ve 5. günler arası, 13. ve 15. günler ve 30. ve 40. günler arası toplanmıştır.
Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız gruplarda t testi, tekrarlı ölçümlerde çok
yönlü ve tek yönlü varyans analizi, Bonferroni düzeltmeli eşleştirilmiş t-testi
kullanılmıştır.
Bulgular: Müdahale ve kontrol grubunun LATCH Emzirme Tanılama ve
Değerlendirme Ölçeği puan ortalamaları arasında grup, zaman ve grup*zaman
etkileşimi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur
(p=0,00). Müdahale ve kontrol grubunda yer alan kadınların Emzirme Öz Yeterliliği Kısa Form Ölçeği puan ortalamaları arasında grup, zaman ve
grup*zaman etkileşimi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu
saptanmıştır (p=0,02).
iv
Sonuç: Araştırmada öğrendiğini anlat yöntemiyle verilen emzirme
eğitiminin emzirme öz yeterliliğini arttırma ve emzirme başarımının
sağlanmasında etkili bir yöntem olarak kullanılabileceği belirlenmiştir.
Öğrendiğini anlat yöntemiyle verilen emzirme eğitiminin rutin ebelik bakım
hizmetleri içerisinde kullanımı önerilmektedir
The aim of this study was to evaluate the effect of
breastfeeding education on breastfeeding success by using the method described
in the information. In addition, it is aimed that the teach-back method will be
gained to our national literature and be a guide to the health professionals in
their applications in our country.
Materials and Methods: The study was conducted with randomized
controlled experimental research design. The study was conducted between 15
January and 15 December 2018 in Yozgat City Hospital and Family Health
Centers where women are affiliated. The study was performed with 80
primiparous women as intervention (n: 40) and control (n: 40) groups. The teach back method is applied to the intervention group and standard education method
is applied to the control group to give breastfeeding education. In the study, data
collection tools, introductory information collection form, LATCH Breastfeeding
Diagnostic and Evaluation Scale, Breastfeeding Self-Efficacy Short Form Scale
were used. The data were collected between the first 24 hours, 2nd and 5th days
postpartum, on the 13th and 15th days and the 30th and 40th days. Independent
t-test, multivariate and one-way analysis of variance, Bonferroni-matched paired
t-test were used to evaluate the data.
Results: There was a statistically significant difference between the
intervention and control groups in terms of LATCH Breastfeeding Diagnostic and
Assessment Scale mean scores, group, time and group * time interaction (p=0.00).
A statistically significant difference was found between the mean scores of the
Breastfeeding Self-Efficacy Short Form Scale of the women in the intervention
and control group in terms of group, time and group * time interaction (p=0.02).
vi
Conclusion: It has been determined that breastfeeding education
provided with teach-back method can be used as an effective method for
breastfeeding self-efficacy and breastfeeding performance. It is recommended to
use the teach-back method to give breastfeeding education in routine midwifery
care services