Yazılan bir metni ya da söylenen bir sözü doğru anlayabilmek için o metnin
veya sözün kelime anlamını bilmenin yanında hedeflenen anlama ulaşmada bağlamın
önemli bir yeri vardır. Kuşkusuz her metnin bir bağlamı vardır. Dolayısıyla metin ile
bağlam arasındaki ilişkinin bilinmesi sayesinde metnin ya da sözün doğru
anlaşılması mümkün olur. Doğru anlamanın gerçekleşmesi için kelimelerin ve
cümlelerin gramatiksel analizi ile birlikte metni oluşturan kelimelerin birbirleri ile ve
bu kelimelerin de cümlelerle, cümlelerin ise metnin tamamı ile olan ilişkisinin
bilinmesi gerekir. Metni oluşturan bağlam aynı zamanda o konudaki üslubu da
belirler. Bu çalışmada Kur'ân kıssalarında bir üslup çeşidi olan tekrar olgusunun salt
bir tekrar olmadığı vurgulanmış ve kıssalar arasındaki anlam değişiklikleri
değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda Kur’ân’da tekrar eden kıssalar lugavî ve belâgî
açıdan karşılaştırılarak aralarındaki nüanslar ortaya konulmaya çalışılmıştır
In order to understand a written text or a spoken word correctly, besides
knowing the word meaning of that text or word, context has an important place in
reaching the targeted meaning. Of course, every text has a context. Therefore, it is
possible to understand the text or the word correctly by knowing the relationship
between the text and the context. In order to realize the correct understanding, the
grammatical analysis of the words and sentences together with the words that make
up the text with each other and these words with the sentences, the relationship
between the sentences and the entire text should be known. The context that
constitutes the text also determines the style on that subject. In this study, it is
emphasized that the phenomenon of repetition, which is a kind of style in the stories
of the Qur'an is not a mere repetition and the changes in meaning between the stories
are evaluated. In this direction, the repetitive narratives in the Qur'an are compared in
terms of linguistic and rhetoric and the nuances between them are tried to be
revealed