Bu çalışma, din görevlilerinin sorunlarla başa çıkmada Kur’an’ı Kerim’de yer
alan peygamber dualarına başvurma durumlarını; bu duaların sorunlarla başa çıkma
tutumları içindeki yerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Kur’an, kendisine inananlar için yaşamlarına her yönü ile rehberlik etmek için vardır.
Kur’an bireylerin hayatında farklı düzeylerde olsa da anlamlandırıcı ve şekillendirici
etkiye sahiptir. Kur’an, insanların duygu alanı psikolojik durumları üzerinde de
oldukça önemli etkiler oluşturmaktadır. Peygamberler, vahyi bilgiyi insanlara
aktaran, dini yaşam pratiğinin örnekliğini en doğru şekilde yapan kişilerdir. Dua da
dini başa çıkmada en çok başvurulan yöntemdir.
Çalışmamızda insanlar için değerli olan, anlam ifade eden Kur’an, peygamber
ve dua algısını bütüncül olarak kuşatan Kuran’da yer alan peygamber dualarının
sorunlarla başa çıkmadaki yerini ele almaya çalıştık. Alan çalışmamızda, aldıkları
eğitim ve meslekleri gereği Kur’an’la en çok irtibat halinde olduğunu düşündüğümüz
din görevlileri ile görüşmeler yaptık. Din görevlilerinin Kur’an’da yer alan
peygamber dualarını biliyor olmalarının duygu ve düşünce dünyalarına, yaşam
pratiklerine bir etkisi var mı? Varsa bu etkiler psikolojik iyilik durumlarına olumlu
katkılar sunuyor mu? Öğrencileri ya da çevreleri ile bu duaları paylaşıyorlar mı? Bu
paylaşımın dini ve psikolojik tecrübeleri nelerdir? Bu ve benzeri sorularla yaptığımız
alan çalışması ile konumuzu ele almaya çalıştık.
Çalışmamız teorik ve alan çalışması olarak iki ana bölümden oluşmaktadır.
Birinci bölümde teorik çalışma olan, dua, başa çıkma, dini başa çıkma, peygamber
duaları teorik çalışmaları; ikinci bölümde Kütahya İl Müftülüğünde çalışan 35 din
iii
görevlisi ile yapılan görüşmelerin yer aldığı alan çalışması yer almaktadır.
Çalışmamızda, Kur’an’daki Peygamber dualarının din görevlileri tarafından
bilinme düzeylerinin ve din görevlilerinin sorunlarla başa çıkma süreçlerinde
peygamber dualarına baş vurma tutumlarının farklılıklar gösterdiği gözlemlenmiştir.
Dini başa çıkma yöntemi olarak Kur’an’daki peygamber dualarına baş vuran din
görevlilerine bu duaların olumlu psikolojik ve işlevsel katkılar sunduğu görülmüştür.
Bu çalışma, sorunlarla başa çıkma süreçlerinde Kur’an’daki peygamber
dualarından destek alan din görevlilerinin olumlu katkılar elde ettiğini ortaya
koymuştur. Ayrıca çalışma din görevlileri tarafından Kur’an’daki peygamber
dualarının bilinme düzeyleri, bilinme şekli ve sorunlarla başa çıkmada Kur’an’daki
peygamber dualarına başvurma tutumları ile ilgili bilgi edinilmesini sağlamıştır.
Kur’an’ı Kerimdeki dua ve peygamber duaları başa çıkma süreçlerine olumlu
katkılar sunacak önemli işlevsel içeriğe sahiptir. Bu içerikten en verimli şekilde
istifade edilebilmesi için örneklem grubunun daha geniş olduğu Kur’an kursu
öğreticilerini, farklı sosyal alanlardaki kişileri de kapsayıcı çalışmalar yapılmalıdır.
Elde edilen sonuçlar doğrultusunda Kur’an eğitim ve öğretimi içinde, Kur’an’daki
peygamber dualarına, sorunlarla başa çıkmayı destekleyici yönü ile de yer
verilmelidir
The aim of this study is to investigate the status of religious officials in the
application of the prayers of the prophets in the Quran. It aims to examine the place
of these prayers in the attitudes of coping with problems.
The Qur'an exists for those who believe in it to guide every aspect of their
lives. Although the Qur'an has different levels in the lives of individuals, it has a
meaningful and shaping effect. The Qur'an also has a significant impact on the
psychological state of people's emotions. Prophets are the people who pass the
revelation to the people and make the example of the practice of religious life in the
most correct way. Prayer is the most commonly used method of religious coping.
In our study, we tried to address the place of the prayers of the prophets in the
Qur'an, which encompasses the perception of the Qur'an, the prophet and prayer in a
holistic way, which is valuable to people and which makes sense. In our field study,
we conducted interviews with religious officials who we think were most in contact
with the Qur'an due to their education and professions. Does the fact that the clergy
know the prayers of the prophets in the Qur'an have any effect on the worlds of
emotion and thought, on life practices? If so, do these effects contribute positively to
psychological well-being? Do they share these prayers with their students or their
environment? What are the religious and psychological experiences of this sharing?
With this and similar questions, we tried to address our issue with the field study.
Our study consists of two main parts as theoretical and field study. In the first
part, the theoretical work, prayer, coping, religious coping, the prayers of the
v
prophetic theoretical studies; In the second part, a field study including interviews
with 35 religious officials working in Kütahya Provincial Mufti Office is located.
In our study, it was observed that the level of knowledge of the prayers of the
Prophet in the Qur'an by the religious officials and the attitudes of the prayers to the
prophetic prayers differed in the process of coping with the problems. It has been
seen that these prayers offer positive psychological and functional contributions to
religious officials who applied to the prayers of the prophet in the Qur'an as a method
of religious coping.
This study revealed that the religious officials who received support from the
prayers of the Qur'an in the coping process had positive contributions. In addition,
the study provided information about the level of knowledge of the prayers of the
prophets in the Qur'an, the way of knowing them and the attitudes of the prophet
prayers in the Qur'an in dealing with problems.
The prayers and prayers of the Qur'an in the Holy Quran have important
functional content that will contribute positively to the coping processes. In order to
benefit from this content in the most efficient way, studies should be carried out to
include the Qur'an course tutorials, where the sample group is larger, and people in
different social areas. In line with the results obtained, the prayers of the prophet in
the Qur'an should be included in the Qur'an education and training in terms of
supporting the problems