Bu araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin ondalık gösterimler konusun daki hatalarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kul lanılmıştır. Araştırmada 2019-2020 eğitim öğretim yılında Hatay'da bir devlet okulunda
yedinci sınıfta öğrenim gören 6 öğrenci ile çalışılmıştır. Katılımcılar, bir önceki dönem
matematik dersi karne notları göz önüne alınarak seçilmiştir. Bu kritere göre matematik
ders başarısı düşük, orta ve yüksek olan ikişer öğrenci ile çalışılmıştır.
Çalışma kapsamında ondalık gösterimler konusunun modelleme, karşılaştırma sıralama, dört işlem ve problem çözme ile ilgili kazanımlarına yönelik toplam 8 soru
hazırlanmıştır. Öğrenciler hazırlanan soruları cevaplarken yarı yapılandırılmış görüşme
sırasında kaydedilen video kayıtları ve katılımcı gözlem tekniği ile elde edilen araştır macı notları veri toplama aracı olarak değerlendirilmiştir. Araştırmadaki verilerin anali zi ve yorumlanmasında nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kulla nılmıştır.
Bulgular: Uygulamalardan elde edilen bulgularda öğrencilerin çeşitli hatalar
yaptıkları tespit edilmiştir. Bunlardan başlıcaları; kesirlerde payı ondalık kısım olarak
düşünme, ondalık gösterimi kesirle özdeşleştirme, ondalık kısmı kesin paydası olarak
düşünme, ondalık virgülün göz ardı edilmesi, tersten düşünme, çok basamaklı sayıların
daha büyük olduğunu düşünme, tam kısmı kendi arasında çıkarma ondalık kısmı kendi
arasında çıkarma, ondalık gösterimlerde basamak kavramını anlamama, toplama işlemi
yerine çıkarma işlemi yapma, virgülü yanlış yere koyma, virgülü ayıraç gibi görme şek lindedir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin onda lık sayılarda modelleme, karşılaştırma-sıralama, toplama, çıkarma, çarpma, bölme ve
2
problem çözme konularında ondalık kısmı kesrin paydası olarak düşünme, ondalık vir gülünün göz ardı edilmesi, virgülü ayıraç gibi görme, çok basamaklı sayıların daha bü yük olduğunu düşünme gibi çeşitli hatalar yaptıkları görülmüştürBu araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin ondalık gösterimler konusun daki hatalarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kul lanılmıştır. Araştırmada 2019-2020 eğitim öğretim yılında Hatay'da bir devlet okulunda
yedinci sınıfta öğrenim gören 6 öğrenci ile çalışılmıştır. Katılımcılar, bir önceki dönem
matematik dersi karne notları göz önüne alınarak seçilmiştir. Bu kritere göre matematik
ders başarısı düşük, orta ve yüksek olan ikişer öğrenci ile çalışılmıştır.
Çalışma kapsamında ondalık gösterimler konusunun modelleme, karşılaştırma sıralama, dört işlem ve problem çözme ile ilgili kazanımlarına yönelik toplam 8 soru
hazırlanmıştır. Öğrenciler hazırlanan soruları cevaplarken yarı yapılandırılmış görüşme
sırasında kaydedilen video kayıtları ve katılımcı gözlem tekniği ile elde edilen araştır macı notları veri toplama aracı olarak değerlendirilmiştir. Araştırmadaki verilerin anali zi ve yorumlanmasında nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kulla nılmıştır.
Bulgular: Uygulamalardan elde edilen bulgularda öğrencilerin çeşitli hatalar
yaptıkları tespit edilmiştir. Bunlardan başlıcaları; kesirlerde payı ondalık kısım olarak
düşünme, ondalık gösterimi kesirle özdeşleştirme, ondalık kısmı kesin paydası olarak
düşünme, ondalık virgülün göz ardı edilmesi, tersten düşünme, çok basamaklı sayıların
daha büyük olduğunu düşünme, tam kısmı kendi arasında çıkarma ondalık kısmı kendi
arasında çıkarma, ondalık gösterimlerde basamak kavramını anlamama, toplama işlemi
yerine çıkarma işlemi yapma, virgülü yanlış yere koyma, virgülü ayıraç gibi görme şek lindedir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin onda lık sayılarda modelleme, karşılaştırma-sıralama, toplama, çıkarma, çarpma, bölme ve
2
problem çözme konularında ondalık kısmı kesrin paydası olarak düşünme, ondalık vir gülünün göz ardı edilmesi, virgülü ayıraç gibi görme, çok basamaklı sayıların daha bü yük olduğunu düşünme gibi çeşitli hatalar yaptıkları görülmüştür
The aim of this research is to examine the mistakes of seventh grade
student' on decimal notation.
Method: Case study pattern was used as a qualitative research method. Six sev enth grade students studying at a public school in Hatay during the academic year 2019-
2020 have been studied. Participants were selected taking into account the mathematics
grade notes for the previous semester. According to this criterion, two students with
low, medium and high mathematics achievements were studied.
Within the scope of the study, 8 questions have been prepared for modeling,
comparasion-ranking, four operations and problem solving on the subject of decimal
notation. While the students answered the prepared questions, the video recordings rec orded during the semi-structured interview and the investigator notes obtained by the
participant observation technique were evaluated as data collection tool. Content anlysis
method, one of the qualitative data analysis methods, was used in the analysis and inter pretation of the data in the research.
Results: In the findings obtained from the applications, it was determined that
the students faced various difficulties. The main ones are; thinking fractions as a deci mal part, identifying the decimal with a fraction, thinking the decimal as a definitive
denominator, ignoring the decimal point, thinking in reverse, thinking that the multidigit
numbers are larger, subtracting the full part among itself, subtracting the decimal part
among itself, digits in the decimal notation understanding the concept, adding subtracting operator, putting the comma in the wrong place, seeing it as a comma sepa rator.
Conclusion and Suggestions: According to the results obtained from the re search, students consider the decimal part as a denominator of the fraction in decimal
numbers modeling, comparison-sorting, addition, subtraction, multiplication, division
4
and problem solving, ignoring the decimal comma, seeing the comma as a separator,
thinking that the multi-digit numbers are larger. It has been observed that they made
various mistakes