Araştırmanın amacı, yöneticilerin uyguladıkları liderlik stilleri ile öğretim
elemanlarının örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin saptanmasıdır.
Yöntem: Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelindedir.
Araştırmanın örneklemini, Milli Savunma Üniversitesi Deniz Astsubay Meslek Yüksek
Okulu’nda çalışan 369 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Elde edilen verilere, SPSS 24 istatistik
programı kullanılarak betimsel istatistikler, normal dağılım, güvenirlik testi, t-test, tek yönlü
varyans analizi, korelasyon, çoklu regresyon ve hiyerarşik regresyon analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Örgütsel bağlılık ile otokratik liderlik arasında pozitif yönde orta düzeyde
anlamlı bir ilişki görülmektedir. Ayrıca, örgütsel bağlılık ile etkileşimci liderlik arasında pozitif
yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki varken serbest bırakıcı liderlik ile arasında negatif yönlü
düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel bağlılık ile demokratik liderlik ve
dönüşümcü liderlik arasında ise istatistiki olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucuna göre, yöneticilerin kullandıkları liderlik stilleri
ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırmada örgütsel
bağlılığı en fazla etkileyen liderlik stilinin otokratik liderlik olduğu sonucuna ulaşılmış olup bu
sonuç deniz ve denizcilik faaliyetlerinde görev yapan bireylere yönelik araştırmalarla da
uyuşmaktadır. Ayrıca araştırma sonucuna göre, öğretim elemanlarının algılanan liderlik stillerinin
örgütsel bağlılığı toplam %31 oranında yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum öğretim
elemanlarının bağlılıklarını yalnızca liderlik stili değil askeri okul eğitimi, denizcilik ve deniz
sevgisi, aidiyet duygusu gibi farklı yordayıcı unsurların incelenmesi gerektiğini göstermiştir.
Yöneticilere bu farklı yordayıcılara yönelik eğitim planlaması önerilmektedir
The purpose of the study is to find out whether there is a relation between
leadership styles and organizational commitment in a Higher Education Institution.
Method: The research is carried out by scanning model within the scope of quantitative
research methods. The sample of this research consists of 369 instructors work at the National
Defense University Naval Petty Officer Vocational School. SPSS 24 statistics program was used
for these data’s descriptive statistics, normal distribution, reliability analyis, t-test, ANOVA,
correlation, multuiple regression and hierarchical regression analyses.
Results: The findings showed that there is a significantly moderate relation between
organizational commitment and autocratic leadership. Also, there is a significantly low relation
between organizational commitment and interactive leadership, whereas there is an negative low
relation between organizational commitment and laissez-faire leadership. There was no
statistically significant relationship between organizational commitment and democratic
leadership and transformational leadership.
Conclusion and Suggestions: According to the result of the research, there is a positive
and meaningful correlation between leadership styles and organizational commitment. It is also
found that organizational commitment is mostly affected by autocratic leadership. Also, perceived
leadership styles predict the organizational commitment level by the rate of %31. This finding
shows that different predictives should be investigated such as military training, seamanship, sea
passion and sense of belonging besides leadership styles. It is suggested that education of these
different predictives to the administrators should be planned