Bu araştırmanın amacı, K-W-L (Bil-İste-Öğren) stratejisinin ilkokul
dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama beceri düzeylerine olan etkisini
belirlemektir.
Yöntem: K-W-L (Bil-İste-Öğren) stratejisinin ilkokul dördüncü sınıf
öğrencilerinin okuduğunu anlama beceri düzeylerine olan etkisini belirlemeyi amaçlayan
bu çalışma karma yöntemle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma
yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntemlerden paralel desen uygulanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu Kars ili Sarıkamış ilçesinde bulunan bir ilkokulda öğrenim
gören 40 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Altı hafta süren uygulama sürecinde
Türkçe dersi, deney grubunda K-W-L stratejisiyle planlanan etkinliklerle yürütülürken
kontrol grubunda programın öngördüğü etkinliklerle yürütülmüştür. Nicel veriler,
araştırmacı tarafından geliştirilen okuduğunu anlama testiyle elde edilirken nitel veriler;
araştırmacı günlükleri, gözlem ve yarı yapılandırılmış öğrenci görüşmeleriyle elde
edilmiştir. Nicel verilerin analizinde nicel analiz türlerinden yararlanılmış, nitel verilerin
analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Bulgular: Uygulamanın öncesinde, deney ve kontrol grubu ön test puanları
arasındaki fark incelenerek gruplarda denkleştirmeye gidilmiştir. Uygulama sonrasında,
deney grubunda bulunan öğrencilerin son test puanlarıyla kontrol grubunda bulunan
öğrencilerin son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Ayrıca deney grubu ön test ve son test puanları arasında farklılık olduğu
görülmüştür. Kontrol grubu ön test ve son test arasında farklılık bulunmamıştır. İncelenen
araştırmacı günlüğü, gözlem ve görüşmelerde; K-W-L stratejisi yürütülen derslerde
2
öğrencilerin ilgi ve motivasyonlarının arttığı; K-W-L stratejisinin kullanımına ilişkin
öğrencilerin olumlu görüşler bildirdiği görülmüştür.
Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmada K-W-L (Bil- İste- Öğren) stratejisinin
dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama beceri düzeylerini, ilgi ve
motivasyonlarını arttırdığı, öğrencilerin K-W-L (Bil- İste- Öğren) stratejisi ile ilgili
olumlu görüşler bildirdiği; dolayısıyla da Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisine
yönelik olarak K-W-L (Bil- İste- Öğren) stratejisinin kullanılmasının olumlu katkıları
olabileceği tespit edilmiştir
The objective of this research is to determine the effect of K-W-L
(Know-Want-Learn) strategy to reading comprehension skill levels of elementary school
4. grade students.
Method: This study, which aims to determine the effect of K-W-L (Know-Want Learn) strategy to reading comprehension skill levels of elementary school 4. grade
students, has been carried out by quasi-experimental design. In the research, mixed
method that quantitative and qualitative research methods are used together is applied.
The study group of the research consists of 40 fourth class students who study at a primary
school in the Sarıkamış district of Kars. In the 6 weeks of practice period, Turkish lesson
is carried out with K-W-L strategy in experimental group, while it is carried out with the
activities that program foresee in the control group. While quantitative data are acquired
by reading comprehension test that is improved by the researcher, qualitative data are
required by the diaries and observations of researcher, half-structured student meetings.
In the analyse of quantitative data, quantitative analysis types is benefitted, and in the
analyse of qualitative data, descriptive analyse technique is used.
Results: Before the practice, it has been gone equalising by analysing the
difference between the experiment and control group points. After the practice, a
meaningful difference on behalf of the experiment group, between the last test points of
the students in the experiment group and the last test points of the control group. Also, a
difference has been found between the first and last test points of experiment group. There
has not been found any difference between the control group’s first and second tests. In
researcher’s diary, observations and interviews analysed; it has been seen that during the
4
lessons in which the K-W-L strategy is conducted students’ concern and motivation
increase; about using the strategy students express positive opinions.
Conclusion and Suggestions: In this research, it has been determined that the K W-L (Know- Want-Learn) strategy increases reading comprehension skill level; concern
and motivation of elementary school 4. grade students, students express positive opinions
about the K-W-L (Know –Want-Learn) strategy; hence it has been determined that using
K-W-L (Know –Want-Learn) intended for reading comprehension skill can have positive
contributions