Cengiz Bektaş’ın hayatı, sanat hakkındaki düşünceleri ve şiirleri üzerine bugüne
kadar ayrıntılı bir çalışma yapılmamıştır. Bu çalışmada, Türk Şiirinin önemli bir ismi
olmasına rağmen değerlendirme noktasında geride kalan Cengiz Bektaş’ın hayatı, sanat
hakkındaki düşünceleri ve şiirleri ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir.
Çalışmanın amacı Cengiz Bektaş’ın sanatı ve şiirleri bakımından Türk
edebiyatındaki yeri gösterilmeye çalışılarak, şiirlerinin epistemolojik, tematik ve estetik
yapısını belirlemektir. Şairin şiirlerinde kullandığı yöntemler, şiirlerini nasıl estetize ettiği,
yapılandırdığı ve şiirlerinde nasıl bir tematik yapı ortaya koyduğu tespit edilmiştir.
Şiir metinleri çok anlamlı ve çok katmanlı yapılar arz ettiği için anlamın açık bir
şekilde ortaya konabilmesi adına eklektik yöntem tercih edilmiştir.
Çalışmanın giriş bölümünde 1950 sonrası Türk Şiiri ve bu dönemde Cengiz
Bektaş’ın tutumu gösterilmeye çalışılmıştır.
“Hayatı” bölümünde Cengiz Bektaş’ın biyografisi sırasıyla çıkartılarak, yaşam
öyküsünün sanatına olan etkileri yansıtılmıştır.
İkinci bölümde şairin sanat, edebiyat ve şiir hakkındaki düşünceleri çeşitli başlıklarla
incelenmiştir. Bektaş’ın aynı zamanda şiir ve mimarlığın ortak yönlerinden yararlanarak
sanatını nasıl temellendirdiği ele alınmıştır.
Üçüncü bölüm olan ana bölümde en çok kullanılan temalar tespit edilmiş ve şairin
bu temaları ele alış şekli belirlenmiştir. Bu bölümde şiirlerin ahengi ve şekli belirlenerek
şairin şiirlerinde dil ve anlatımı kullanış şekli gösterilmiştir.
“Sonuç” bölümünde ulaşılan bilgiler birbirleriyle bağlantı kurularak, Cengiz
Bektaş’ın şiirlerinin ve şairliğinin Türk şiirindeki yeri açımlanmıştır
No detailed study has been done on Cengiz Bektaş’s life, thoughts and poems about
art. In this study, Cengiz Bektaş, who remained at the paint of evaluation although she is an
important name of Turkish Poetry, her life, thoughts and poems about art were examined in
detail.
The aim of the study is to determine the epistemological, thematic and aesthetic
structure of her poems by trying to show her place in Turkish literature in terms of Cengiz
Bektaş’s art and poems. It is determined that the methods used in the poetry of poet, how he
aesthetizes, constructs his poems and reveals thematic structure in his poems.
Since poetry texts present very meaningful and multilayered structures, an eclectic
method was preferred in order to reveal the meaning clearly.
In the introduction part of the study, Turkish poetry after 1950 and the attitude of
Cengiz Bektaş were tried to be shown in this period.
The biography of Cengiz Bektaş, in “Her Life” section, is drawn out in order and her
effects on the art of her life story are reflected.
In the second part, the poet’s thoughts on art, literature and poetry are examined
under various titles. How Cengiz Bektaş also based his art by making use of the common
aspects of poetry and architectur is discussed.
In the main part, which is the third part, the most used themes have been determined
and the way the poet handles these themes has been determined. In this section, the harmony
and form of the poems are determined and the way the poet use language and expression in
his poems.
The information reached in the “conclusion” section is linked to each other, and the
place of Cengiz Bektaş’s poetry and poetry in Turkish poetry was opened