Çalışmanın amacı, tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinde
Zihinsel Yetersizlik (ZY)’e yönelik tutumların geliştirilmesi eğitim programı
oluşturarak, programın etkinliğinin değerlendirilmesidir. Çalışma, Mayıs 2019-
Haziran 2020 tarihleri arasında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
öğrencilerinde yapılan metodolojik ve randomize kontrollü olarak kurgulanan bir
müdahale araştırmasıdır. Metodolojik çalışma 1-6. sınıf 366 öğrencide yapıldı.
Yapılan analizlerde Zihinsel Yetersizliğe Yönelik Tutumlar Anketi-Kısa Formun
geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu bulundu. Çalışmanın müdahale aşamasında
son sınıf öğrencilerinden halk sağlığı stajına gelen gruplar randomize edilerek iki grup
müdahale (n=71) iki grup kontrol grubu (n=68) olarak seçildi. Müdahale grubundaki
öğrencilere “Zihinsel Yetersizliğe Yönelik Tutumların Geliştirilmesi” eğitim programı
uygulandı. Eğitim programında seminer tarzı eğitimin yanında role-playler, örnek olgu
tartışmaları, ZY’i olan bireylerle etkileşimler ve hastalık simülasyonu yapan ZY’i olan
bireylerle anlatılan hasta değerlendirmeleri yer almaktaydı. Kontrol grubuna ise kolera
salgının konu edildiği bir video izletildi. Çalışmada müdahale grubunda müdahale
sonrasında öncesine göre tutumun tüm alt alan puanlarında olumlu yönde değişiklik
bulundu. Takip sonrasında alt alanlardan davranışsal alan dışında tüm alt alanlarda
olumlu yönde değişim bulunmaktaydı. Müdahale öncesi ve takip sonrası puanlardaki
değişim farkının değerlendirmesinde tüm alt alanlarda müdahale grubundaki değişim
daha fazlaydı (duyarlılık ve şefkat alt alanı hariç). Çalışmada eğitim programının
öğrencilerin tutumlarında olumlu bir değişiklik sağladığı bulundu. Eğitim
programında kullanılan tekniklerin çeşitliliği, tutumları olumlu yönde etkilemesi ve
öğrencilerden olumlu geribildirimler alınması ile eğitim programının tıp fakültesi
öğrencilerinin eğitiminde kullanılmak üzere örnek olabileceği, gerektiğinde
geliştirilerek müfredata eklenebileceği kanaatine varılmıştır
The aim of the study is to create a training program for
promoting attitudes towards individuals with intellectual disability in final year
medical students, and to evaluate the effectiveness of the program. The study is a
methodological and randomized controlled intervention study conducted on Eskişehir
Osmangazi University Medical Faculty students between May2019 and June2020. The
methodological study was conducted on 366 1-6th grade students. In the analyzes it
was found that the Attitudes Towards Intellectual Disability Questionnaire-Short Form
is a valid and reliable measurement tool. In the intervention phase of the study, the
final year students who came to public health internship were randomized and two
groups of intervention (n=71) were selected as two groups of control groups (n=68).
The training program "Promoting Attitudes Towards Intellectual Disability" was
applied to the students in the intervention group. The training program included role plays, sample case discussions, interactions and patient evaluations with individuals
with intellectual disability, who simulated disease, as well as seminar-style training.
The control groups watched a video about the cholera. A positive change was found
in all sub-domain scores of the attitude after the intervention compared to pre intervention. After the follow-up, there was a positive change in all sub-domains
except the behavioral domain.In the evaluation of the difference in the change in scores
before and after the intervention, the change in the intervention group was greater
(except the sensitivity and tenderness sub-domain).In the study, it was found that the
training program provided a positive change in students' attitudes. With the variety of
techniques used in the training program, its positive effects on attitudes and positive
feedback from students, it was concluded that the training program could be an
example to be used in the education of medical faculty students, and can be developed
and added to the curriculum when necessary