Bu araştırmada, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının çevrimiçi
eğitimde harita kullanımına yönelik deneyim ve görüşlerinin incelenmesi amaçlanmış tır. Bu amaç doğrultusunda, öğretmen adaylarının harita kullanarak 5E modeline uygun
bir ders planı hazırlamaları ve hazırladıkları planları çevrimiçi ortamda uygulamaları
istenmiştir. Matematik öğretmen adaylarının araştırma öncesi ve sonrası çevrimiçi eği timde harita kullanımıyla ilgili görüşleri ile uygulama sonrası deneyimlerine ilişkin gö rüşleri alınmıştır. Ayrıca süreç içerisinde öğretmen adaylarının 5E modeline uygun ders
planı hazırlama yeterlilikleri ve hazırladıkları planlarını çevrimiçi ortamda uygulama
deneyimleri incelenmiştir. Araştırmanın matematik öğretiminde harita kullanımı ve çev rimiçi ortamda 5E modeline uygun öğretmenlik uygulaması deneyimi konusunda öğ retmen eğitiminde bir örnek oluşturması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada, nitel bir araştırma modeli olan durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde ilköğretim ma tematik öğretmenliği programı son sınıfta öğrenim gören bir erkek yedi kadın sekiz öğ retmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın verileri; ön görüşme formu, görev formları,
akran değerlendirme formu, öz değerlendirme formu, son görüşme formu ile öğretmen
adayları tarafından hazırlanan ders planları ve ders planlarının uygulamalarının video
kayıtlarından oluşmaktadır. Araştırmada öğretmen adaylarının ders planı hazırlama ve
uygulama süreçleri dört hafta, araştırma süreci toplamda 8 hafta sürmüştür. Araştırma
verilerinin çözümlenmesi, analitik bir yaklaşım olan nitel veri analizi yöntemlerinden
içerik analizi ile yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adayları tarafından oluşturulan ders
planları 5E modeli için hazırlanmış olan rubrik kullanılarak analiz edilmiştir. Araştır mada öğretmen adaylarına verilen ön ve son görüşme formları, görev formları, akran ve
2
öz değerlendirme formlarından elde edilen verilerle, kod, alt tema ve temaların oluştu rulmasıyla tematik kodlama yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmada öğretmen adaylarının matematik öğretiminde harita kul lanımında zorlanmadıkları, çeşitli konuların öğretiminde haritayı kullanabildikleri ancak
5E modeline uygun ders planı hazırlamada bazı yetersizlikleri olduğu ve çevrimiçi or tam kullanımında program ve öğretmen kaynaklı aksaklıklar yaşadıkları görülmüştür.
Araştırmada ders planları ile ilgili araştırmacılar tarafından sunulan revize önerileri doğ rultusunda öğretmen adaylarının çoğunun ders planlarını yeterli aşamaya getirdikleri
ancak ders planlarını çevrimiçi ortamda uygularken aynı yeterliliği gösteremedikleri
aşamalar olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ders planlarının uygulanmasında öğretmen
adaylarının genel olarak hazırladıkları ders planlarına bağlı kaldıkları görülmüştür. Uy gulama sürecinde öğretmen adaylarının EBA, GeoGebra gibi farklı kaynaklardan ve
uygulamalardan sınırlı da olsa yararlandıkları görülmüş olup uygulama sırasında çevri miçi ortam kullanımında zorlandıkları ve teknik aksaklıklar yaşadıkları görülmüştür.
Öğretmen adayları, uygulama sürecine yönelik genel olarak olumlu yönde görüş bildir miş ve harita kullanımının dikkat çekici ve etkili olduğunu ifade etmişlerdir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının matematik öğre timinde harita kullanarak öğretilebilecek konu/kazanımlarda oldukça yaratıcı oldukları
görülmüştür. Harita kullanarak 5E modeline uygun ders planı hazırlama yeterliliklerin de revize önerileri sonrası iyileşme görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Buna ek olarak
öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımıyla ilgili seçmeli dersler almalarına rağmen
ders planlarındaki başarıyı çevrimiçi ortamda uygulamalarında yeterince gösteremedik leri sonucuna ulaşılmıştır. Bunun sebebi olarak öğretmen adaylarının daha önce çevri miçi ders verme deneyimine sahip olmamaları olarak açıklanmıştır. Öğretmen adayları nın bilgisayar kullanımıyla ilgili derslerin yanında çevrimiçi eğitim vermelerine yönelik
derslere de yer verilmesi ve matematik öğretim programının bu doğrultuda yenilenmesi
önerisinde bulunmuştur
In this study, it is aimed to examine the experiences and opinions of
elementary mathematics teacher candidates about using maps in online education. For
this purpose, pre-service teachers were asked to prepare a lesson plan suitable for the 5E
model (Engage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate) using map and to implement
their lesson plans in the online education environment. Opinions of pre-service mathe matics teachers regarding the using map in online education before and after there se arch and their experiences after the implementation were taken. In addition, during the
process, pre-service mathematics teachers' competencies to prepare a lesson plan suitab le for the 5E model and their experience of implementing their lesson plans in the online
education environment were examined. The aim of the study is to set a good example in
teacher training about using maps in mathematics teaching and the teaching practice
experience suitable for the 5E model in the online education environment.
Method: In this research, case study, a qualitative research model, was used.
The study group of the research consisted of eight pre-service teachers (1 male and 7
female) from the elementary school mathematics education department at a state univer sity. The data of there search consists of the first interview form, task forms, peer as sessment form, self-assessment form, final interview form, lesson plans prepared by
pre-service teachers, and video recordings of the implementation of the lesson plans.
The process of preparing and implementing lesson plans in there search by pre-service
teachers took four weeks, and there search process too keight weeks in total. Analysis of
there search data was done by content analysis, which is an analytical approach and one
of the qualitative data analysis methods. In research, lesson plans created by the pre service teachers were analyzed using rubric prepared for the 5E model. In this research,
thematic coding was done by creating the code, sub-themes and themes by using the
4
data obtained from the first interview forms, final interview forms, task forms, peer eva luation forms and self-assessment forms given to pre-service teachers.
Findings: In there search, it was seen that pre-service teachers did not have dif ficulty in using maps in mathematics teaching, they could use the map in teaching vari ous subjects, but they had some deficiencies in preparing lesson plans in accordance
with the 5E model and they experienced problems with the use of online education
programs. In there search, it was found that in line with there vised suggestions offered
by there searcher about the lesson plans, most of the pre-service teachers brought the
lesson plans to a sufficient level, but they could not show the same competence while
implementing the lesson plans in the online education environment. In the implementa tion of lesson plans, generally, it was seen that pre-service teachers use their lesson
plans. During the implementation process, it was seen that pre-service teachers benefi ted from different resources and applications such as EBA and GeoGebra and had diffi culties in using the online education environment during implementation and had expe rienced technical problems. Pre-service teachers expressed positive opinions about the
implementation process in general and stated that using map is remarkable and effecti ve.
Results and Suggestions: As a result of there search, it has been seen that pre service teachers are very creative in topics/learning outcomes that can be taught by
using map in mathematics teaching. As a result that improvement was observed in the
competencies of preparing a lesson plan suitable for the 5E model using the map after
there vision suggestions by the researcher. In addition, it was concluded that although
pre-service teachers took elective courses related to computer use, they could not show
success in their online education implementations as much as their lesson plans. As there as on for this, it was explained that pre-service teachers did not have previous online
teaching experience. It has been suggested that in addition to the computer courses, pre service teachers also take on “online education” courses and suggested that the mathe matics curriculum be renewed accordingly