Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinde görülen internet bağımlılığının nedenleri, sonuçları, sosyal çevre üzerindeki etkisi ve bu konuda yapılan önleyici çalışmaların nasıl olduğuna ilişkin bir durum çalışması yapılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada çalışma yöntemi olarak nitel yöntem, araştırma deseni
olarak durum çalışması kullanılmıştır. Örneklem seçimi amaçlı örneklem yöntemiyle
belirlenmiştir. Araştırma kapsamında 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ili
merkez ilçelerinden bir ilkokulda öğrenim gören 8 öğrenci, 8 veli ve 5 öğretmen olmak
üzere toplam 21 görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında uzman görüşü
alındıktan sonra gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler, içerik analizi yöntemi
ile incelenmiş, tema ve kategorilere ayrılmıştır. Yapılan görüşmelere ek olarak 3. Sınıf
Türkçe, 4.sınıf Türkçe ve Sosyal Bilgiler öğretim programları ve okul rehberlik çerçeve
programı da doküman analizi kapsamında incelenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucu elde edilen bulgularda öğrencilerin internete girmek için en çok cep telefonunu kullandıkları ve günlük olarak internette harcadıkları
zamanın 3-5 saat arası değiştiği görülmüştür. Öğrencilerin araştırma yapmak, çevrimiçi
oyun oynamak, video izlemek, boş zamanlarını değerlendirmek, park ve bahçelerde
güvenli oyun alanları bulamamak, yüz yüze iletişim kurmaktan çekinme, sanal ortamda
kendini daha rahat ifade etmek gibi nedenlerle internete girdikleri görülmüştür. Öğrencilerin internet kullanımlarının okul içi sorumluluklarını(ödev yapma, ders çalışma vb.)
aksatmalarına neden olduğu görülmüştür. Öğrencilerin internet kullanımları, sosyal çevre ile olan ilişkilerinde çok ciddi problemlere neden olmadığı ancak aile ile internette
harcanan zaman nedeniyle tartışmalar yaşandığı görülmüştür. Ailelerin çocuklardaki
internet bağımlılığının önlemek için süre kısıtlaması getirdikleri, teknolojik aletlerin
çocukların elinden alındığı, bilgilendirme yaptıkları görülmüştür. Çocukların internet
2
yoksunluğunda kızgınlık, can sıkıntısı hissettikleri, ağlamaya başladıkları ve kendisine
ya da çevresine fiziksel zarar vermeye başladıkları belirlenmiştir. Çocukların bilinçli
internet kullanımı konusunda bilgi aldıkları kişilerin öğretmen ve ebeveynleri oldukları,
ailelerin ise okulda verilen seminerlerde bilgi aldıkları belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Ailelerin çocuklarına boş zamanlarını değerlendirecek aktiviteler bulması, aile içinde kitap okuma, oyun oynama gibi etkinlik saatlerinin düzenlenmesi, çocukların sağlıklı ve doğru internet kullanımı konusunda bilinçlendirilmesi,
ebeveynler tarafından internet kullanımı konusunda çocuklara kural koyulması, net ve
kararlı tutum sergilenmesi, olumlu rol model olunması ve velilerin doğru bilinçlendirilmesi, öğretim programları içerisinde bilinçli internet kullanımına daha ayrıntılı yer verilmesi, internet bağımlılığını önlemeye yönelik eğitim programı geliştirme çalışmalarının yapılması gibi etkenlerin ilkokul öğrencilerinde görülen internet bağımlılığının önlenmesi konusunda sunulabilecek öneriler arasında yer almaktadır
In this study, it is aimed to conduct a case study on the internet addiction process in order to help control the internet addiction that starts in the primary
school age and to deal with the internet addiction situation from different dimensions.
Method: In this research, qualitative method was used as the study method, case
study was used as the research design, and purposeful sampling method was used as the
method.Within the scope of the research, a total of 21 interviews were conducted, inc luding 8 students, 8 parents and 5 teachers studying in a primary school in the central
districts of Eskişehir in the 2019-2020 academic year.Within the scope of the research,
semi-structured interviews conducted after expert opinion were, examined by content
analysis method,and divided into themes and categories.In addition to the interviews,
3rd and 4th grade curriculum and school guidance framework program were also
examined within the scope of this study.
Findings: According to the findings obtained in the research, it was seen that
students mostly use their mobile phones to access the internet.and the time they spend
on the internet varies between 3-5 hours.It was observed that students entered the inter net for reasons such as doing research, playing online games, watching videos, evalua ting their free time, not finding safe playgrounds in parks and gardens, hesitating to
communicate face to face, expressing themselves more easily in virtual environment.
It has been observed that internet use of students causes disruption of their res ponsibilities in school (doing homework, studying, etc.) but does not cause a serious
deterioration in their academic achievements.It was observed that the internet usage of
students did not cause serious problems in their relations with the social environment,
but there were discussions with the family due to the time spent on the internet.It has
been observed that families provide information, apply time restrictions and deprive
children of technological devices in order to prevent internet addiction in children. It
4
has been observed that children get angry, feel bored, start to cry, harm themselves and
their environment in the absence of internet. It was observed that the children received
information from their teachers and parents about conscious internet use, while the pa rents received information in seminars given at the school.
Conclusion and Suggestions: It is among the suggestions that can be presented
about the prevention of internet addiction among primary school students, such as rai sing awareness of parents correctly and giving more detailed use of the internet in edu cation programs. Factors such as creating activities for children to spend their free time,
arranging activity hours such as reading books and playing games in the family, raising
awareness of children about conscious and correct use of internet, setting rules for
children about internet use, having a clear and determined attitude, being a positive role
model and raising awareness of parents, providing more detailed knowledge on consci ous use of the internet in the curriculum are among the suggestions that can be presen ted about the prevention of internet addiction