Çalışmanın amacı; lise
öğrencileri arasında akıllı telefon bağımlılığı sıklığının saptanması, ilişkili olduğu
düşünülen bazı değişkenlerin incelenmesi, ruhsal durum ve uyku kalitesinin
değerlendirilmesidir. Çalışma, 01 Aralık 2019 – 01 Haziran 2020 tarihleri arasında
Eskişehir il merkezi ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Araştırma
Bölgesi’nde bulunan üç ilçede (Sivrihisar, Alpu ve Beylikova) eğitim ve öğrenim
görmekte olan lise öğrencileri üzerinde yapılan kesitsel tipte bir araştırmadır.
Çalışmaya katılmayı kabul eden akıllı telefon kullanıcısı 4,088 öğrenci çalışma
grubunu oluşturmuştur. Akıllı telefon bağımlılığı, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği Kısa Versiyonu ile; anksiyete ve depresyon, Hastane Anksiyete Depresyon Ölçeği ile;
yalnızlık UCLA Yalnızlık Ölçeği Kısa Formu ile; uyku kalitesi ise Pittsburgh Uyku
Kalitesi İndeksi ile değerlendirilmiştir. Veriler ki-kare testi, Mann Whitney U testi ve
çoklu lojistik regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Öğrenciler arasında akıllı
telefon bağımlılığı sıklığı % 44.2 olarak bulunmuştur. Çalışmamızda kadın olmak, A
tipi kişilik, parçalanmış aile tipi, günlük akıllı telefon kullanma sıklığının >50 olması,
akıllı telefon kullanımı konusunda kendini sınırlandıramama, bildirim ile ilgili uyarı
almaksızın akıllı telefonu kontrol etme, boş zaman aktivitesi olmaması, gazete-kitap
okuma alışkanlığı olmaması, anksiyete, depresyon, yalnızlık ve kötü uyku kalitesinin
akıllı telefon bağımlılığı için risk faktörleri arasında olduğu saptanmıştır. Çalışmada
akıllı telefon bağımlılığının lise öğrencileri için önemli bir halk sağlığı sorunu olduğu
görülmüştür. Akıllı telefon bağımlılığının nedenleri ve yol açtığı sonuçların ortaya
konulması için daha kapsamlı çalışmalara ihtiyaç vardır. Öğrenciler, ebeveynler,
öğretmenler ve okul yöneticilerine yönelik doğru akıllı telefon kullanımı ile ilgili
eğitimlerle bağımlılığın önüne geçilebileceği düşünülmektedir
The aim
of the study is to determine the frequency of smartphone addiction and factors thought
to be related, to evaluate the mental status and sleep quality in high school students.
This study is a cross-sectional study conducted on high school students who are being
educated on Eskişehir city center and three county (Sivrihisar, Alpu and Beylikova)
that are located in Eskişehir Osmangazi University education and research region
between December 1st 2019 and June 1st 2020. The study group consisted of 4,088
smartphone user students who accepted to join the study. Smartphone addiction was
evaluated with Smartphone Addiction Scale Short Version; anxiety and depression
was evaluated with Hospital Anxiety and Depression Scale; loneliness was evaluated
with UCLA Loneliness Scale Short Form and sleep quality was evaluated with
Pittsburgh Sleep Quality Index. The data were evaluated with chi-square test, Mann
Whitney U test and multiple logistic regression analyses. Among the students smart
phone addiction frequency was found to be 44.2%. In the study; being female, type A
personality, broken family type, having daily smartphone usage frequency of over 50,
not being able to limit self about smartphone usage, checking the smartphone without
receiving any notificiation, not having leisure activity, not having the habit of reading
newspaper-book, anxiety, depression, loneliness and bad sleep quality were found to
be among the risk factors for smartphone addiction. In the study it was seen that
smartphone addiction is an important public health problem in high school students.
More comprehensive studies are needed to reveal the causes and consequences of
smartphone addiction. It’s thought that smartphone addiction may be prevented with
educations intended for students, parents, teachers and school administrations