Nitel araştırma yöntemlerinden tarihsel etnografya kullanılarak
desenlenen bu çalışmanın amacı, Çifteler Köy Enstitüsü örnek alınarak köy
enstitülerindeki örgüt kültürünü incelemektir. Özünü keşfetmeye yönelik bu tarihsel
etnografik araştırma, Çifteler Köy Enstitüsündeki örgüt kültürünü açıkça ortaya
koymaktadır. Bu araştırma, tarihsel bir perspektif kullanılarak kuruluşundan
kapatılmasına kadar geçen sürede çeşitli parametreler ışığında var olduğu dönemin
kültürel, sosyal ve ideolojik yapısını göz önünde bulundurarak kurumdaki örgüt
kültürünün anlamlandırılmasına yardımcı olacaktır.
Yöntem: Köy Enstitülerindeki örgüt kültürünün, ülkenin o günkü koşulları
bağlamında nasıl şekillendiğini Çifteler Köy Enstitüsü arşivinden elde edilen belgelerin
söylem analizi yoluyla incelenmesi ve gözler önüne sermesi amaçlanmıştır.
Bulgular: Araştırmada Enstitüde bir aile, etkinlik ve güven odaklı açık bir
kültürün oluştuğu, güçlü bir örgütsel güvenin varlığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin
yalan söyleme, devlet malına zarar verme, kavga etme ve arkadaşları ile ilişkilerinde
aşırıya kaçmaları etik olmayan davranışlardan görülmektedir. Bunun yanında
öğretmenlerin de birbirleri ile ve öğrencilerle olan ilişkilerinde aşırıya kaçma, şiddet
uygulama ve karşı cinsle olan ilişiklilerinde aşırıya kaçmaları etik olmayan davranışlar
olarak görülmektedir. Enstitüde özgün, çağdaş ve demokratik bir öğretim ve eğitim
sisteminin olduğu göze çarpmaktadır. Aynı zamanda enstitüde kullanılan öğretim yöntem
ve tekniklerinin içinde bulunduğu yıllara göre çağdaş ve uyarlanabilir olduğu da
gözlemlenmiştir. Enstitü dönemin politik ve siyasi olaylarından etkilenmiş ve bu etkiler
okul kültürüne de yansımıştır. Enstitüde ki kültürel yapı hem öğrencilerin hem de öğret ilişkilerinde pozitif yönde etkin tol oynamıştır. Müfettiş raporlarının dönemin siyasi
olaylarına göre şekillendiği de bir başka bulgu olarak karşımıza çıkmaktadır.
2
Sonuç ve Öneriler: Çalışmanın sonunda Enstitülerde kullanılan öğretim
tekniklerinin belirlenmesi için bir gömülü teori araştırması ile bu öğretim tekniklerinin
sınıf içi etkinliklerini anlamak için bir eylem araştırması yapılabilir
The purpose of this study, which was designed by using historical
ethnography from qualitative research methods, is to examine the organizational culture
in village institutes by taking the Çifteler Village Institute as an example. This historical
ethno-graphic research to discover its essence clearly reveals the organizational culture at
the Çifteler Village Institute. This research will help to make sense of the organizational
culture in the institution, taking into account the cultural, social and ideological structure
of the period in which it existed in the light of various para-meters from its establishment
to its closure using a historical perspective.
Method: It is aimed to examine and reveal how the organizational culture in the
Village Institutes was shaped in the context of the country's current conditions through
the discourse analysis of the documents obtained from the Çifteler Village Institute
archive.
Findings: In the research, the existence of a strong or-ganizational trust, in which
an open culture focused on a family, activity and trust was established in the Institute. In
addition, it is seen from the unethical behaviors that stu-dents lie, damage the state
property, fight and overdo their relationships with their friends. In addition, it is seen as
unethical behaviors that teachers do not overdo their relationships with each other and
students, apply violence and do not overdo them in their relationships with the opposite
sex. It is remarkable that there is an original, con-temporary and democratic education
and training system in the Institute. At the same time, it has been observed that the
teaching methods and techniques used in the institute are contemporary and adaptable
according to the years they are in. The Institute was influenced by the political and
political events of the period and these effects were re-flected in the school culture. The
4
cultural structure at the institute played a positive role in the relations of both students
and teachers. It is another finding that inspector reports are shaped according to the
political events of the period.
Results and Suggestions: At the end of the study, an grounded theory research
for determining the teaching techniques used in the Institutes and an action research can
be conducted to understand the classroom activities of these teaching techniques