Bu araştırmanın genel amacı, destek eğitim verilen ortamda öğretilen ken dini izleme stratejisinin özel gereksinimi olan öğrencilerin kendini izleme stratejisini kul lanma ve dersle ilgilenme düzeyleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesidir. Ayrıca öğreti min etkisinin genel eğitim sınıfına aktarılıp aktarılmadığı da incelenmiştir.
Yöntem: Özel gereksinimi olan öğrencilerin dersle ilgilenme düzeylerinin artırıl ması amacıyla destek eğitim verilen ortamda kendini izleme stratejisinin öğretiminin ya pıldığı bu araştırmada tek-denekli araştırma desenlerinden katılımcılar arası yoklama ev reli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırma, Eskişehir il merkezinde bulunan bir
ilkokulda öğrenim gören ve destek eğitim alan özel gereksinimi olan üç öğrencinin katı lımı ile gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın bulguları, kendini izleme stratejisi öğretiminin özel ge reksinimi olan öğrencilerin kendini izleme stratejisini kullanma becerisini kazanmala rında ve uygulama bittikten sonra da bu stratejinin kullanımını sürdürmelerinde etkili ol duğunu göstermiştir. Ayrıca kendini izleme stratejisini kullanan öğrencilerin dersle ilgi lenme düzeylerinde gelişme olduğu, bu gelişmenin uygulama bittikten sonra da korun duğu ve kazanılan becerilerin iki katılımcı tarafından genel eğitim sınıfına genellendiği
belirlenmiştir. Özel gereksinimi olan öğrencilerin uygulama öncesinde ve sonrasında ge nel eğitim sınıfında kendini izleme stratejisini kullanmadan sergiledikleri dersle ilgilenme
düzeyleri incelendiğinde uygulamanın öğrencilerin dersle ilgilenme davranışlarında
%45-52 aralığında bir artış sağladığı görülmüştür. Araştırmanın sosyal geçerlik bulguları
öğrencilerin ve öğretmenlerin araştırmaya yönelik olumlu görüş bildirdiklerini göstermiş tir.
Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmanın sonucunda özel gereksinimi olan öğrencile rin kendini izleme stratejisinin kullanımını kazanabildikleri ve bu stratejinin kullanımının
2
dersle ilgilenme davranışlarını geliştirmede etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca bu uygula manın öğrencilerin genel eğitim sınıfında sergiledikleri dersle ilgilenme davranışlarında
artışa yol açtığı ortaya konmuştur. Araştırmanın sonuçlarından yola çıkarak özel gereksi nimi olan öğrencilerin okul başarılarını desteklemek üzere öğretmenlere kendini izleme
stratejisini sınıflarında kullanmaları önerilmiştir
The aim of this study is to determine the effects of self-monitoring strat egy taught in the resource room on the students' self-monitoring usage and on-task level.
In addition, it was examined whether the effects of teaching were transferred to general
education classroom.
Method: In order to increase the level of on-task behavior of the students with
special needs, the self-monitoring strategy was taught in the resource room. In this study
a multiple probe design with probe conditions across participants was applied as research
design. This study was carried out with the participation of three students with special
needs who were placed in an elementary school in Eskisehir.
Results: The results of the study showed that the teaching of self-monitoring strat egy was effective in gaining the usage of the strategy for all students and maintaining it
for two students with special needs. In addition, it was determined that there was an im provement in the level of on-task behavior of the students while using the self-monitoring
strategy. This development was preserved after the implementation phase and the ac quired skills were generalized to the general education class from two students. The level
of on-task behavior of the students with special needs before and after the implementation
phase in the general education class without using the self-monitoring strategy was also
examined. The results revealed that the implementation caused an increase in the students'
on-task behaviors in the range of 45-52%. The social validity results of the study showed
that students and teachers expressed positive opinions about the research.
Conclusion and Suggestions: This research revealed that students with special
needs could gain the usage of self-monitoring strategy and that this strategy was effective
in improving their on-task behavior. In addition, it was determined that the teaching of
self-monitoring strategy leads to an increase in students' on-task behavior in the general
4
education class. Based on the results of the study, it was suggested that teachers who have
students with special needs in their classroom should use the self-monitoring strategy in
order to support school success of these students