Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri dersinde yer alan konuların
öğretiminde dijital hologram uygulamaları kullanılarak öğrencilerin dijital holograma
yönelik tutumları ve dijital hologramların derste kullanılmasına yönelik öğrenci
düşünce, öneri ve görüşlerinin incelenmesidir.
Yöntem: Bu çalışmada nicel ve nitel araştırmaların birlikte kullanıldığı karma
araştırma desenlerinden, sıralı açıklayıcı yaklaşım deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde Kütahya İl Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı devlet ortaokullarında öğrenim gören 418 öğrenci oluşturmaktadır.
Öğrencilerin dijital hologramlara yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla araştırmacı
tarafından geliştirilen dijital hologram tutum ölçeği, öğrencilerin dijital hologramlara
yönelik düşünce, öneri ve görüşlerinin belirlenmesi amacıyla da araştırmacı tarafından
hazırlanan dijital hologram yansıtma formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında nicel
verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programı ile açımlayıcı faktör analizi ve LISREL
8.51 programı ile de doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Bununla birlikte ölçekten
elde edilen verilere betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans
analizi, post-hoc çoklu karşılaştırma testlerinden LSD testi uygulanmış venitel verilerin
analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen dijital hologram tutum
ölçeğinin kabul edilebilir bir yapıya sahip olduğu bulunmuştur. Araştırmada
öğrencilerin cinsiyete, öğrenim görülen okula ve sınıf düzeyine göre dijital hologram
tutumlarında anlamlı bir fark olmadığı görülürken, fen bilimleri dersi akademik başarı
puanına göre dijital hologram tutumlarının ders başarısı pekiyi olan öğrenciler lehine
anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra öğrencilerden alınan düşünce,
görüş ve öneriler doğrultusunda öğrencilerin dijital hologramları faydalı olarak
2
değerlendirdiği ve hologramların öğrencilere dersi anlamada ve öğrenmede kolaylık
sağladığı ortaya konulmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Bu araştırma, öğrencilerin dijital holograma yönelik
tutumlarının genel anlamda olumlu olduğunu göstermektedir. Buna bağlı olarak dijital
hologram gibi yenilikçi teknolojilerin sınıf ortamına taşınmasının sağlanması ve bu
konuda gerekli çalışmaların yapılması önerilmektedir
The purpose of this research is to examine student’s attitudes towards
digital holograms and the student’s opinions, suggestions and views about the use of
digital holograms in the science course by using digital hologram applications.
Method: In this study, sequential explanatory approach pattern, which is a
combination of quantitative and qualitative research, is used. The study group consists
of 418 students studying in secondary school in Kütahya during the 2018-2019
academic year. The digital hologram attitude scale developed by the researcher to
determine the attitudes of the students towards digital holograms and the digital
hologram reflection form prepared by the researcher to determine the opinions,
suggestions and views of the students towards digital holograms were used. Within the
scope of the research, SPSS 22.0 package program and LISREL 8.51 program
descriptive statistics, independent samples t-test, one-way analysis of variance, post-hoc
multiple comparison tests LSD test, and content analysis were used in the analysis of
qualitative data.
Results: In the research, the digital hologram attitude scale developed by the
researcher was found to have an acceptable structure. In the study, it was found that
there was no significant difference in digital hologram attitudes according to gender,
school and classroom level and there was a significant difference in favor of students
with good academic success in terms of academic achievement score. In addition, it has
been revealed that students evaluate digital holograms as useful in line with the views,
opinions and suggestions received from the students, and that holograms provide the
students with understanding and learning.
Conclusion and Suggestions: This research shows that students' attitudes
towards digital hologram are generally positive. Accordingly, it is recommended that
4
innovative technologies such as digital holograms are brought to the classroom
environment and necessary studies are carried out in this regard