Bu çalışmanın amacı Eskişehir ilinde görev yapan yönetici ve
öğretmenlerin çatışma yönetimine ilişkin algılarını ortaya koymak ve çatışma yönetimi
stratejilerini belirlemektir. Bu kapsamda çalışma, okul müdürlerinin çatışma yönetimi
stratejilerini ortaya koyması, okul iklimini daha iyi bir hale getirmeye yönelik
uygulamalara işlerlik kazandırması bakımından önem taşımaktadır.
Yöntem: Bu çalışmada nitel analiz tekniklerinden olgu bilim yöntemi
kullanılmıştır. Eskişehir ilinde görev yapmakta olan okul yöneticileri ve
öğretmenlerinden oluşan toplam 26 kişiye yapılandırılmış görüşme formları uygulanarak
görüşme tekniğiyle veriler toplanmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, cinsiyet ve göreve ilişkin yapılan
değerlendirmelerde uyma stratejisine yönelik olarak bir bulguya rastlanmamıştır. Bu
durum, okul yöneticilerinin karşısındakine uyma konusuna pek sıcak bakmadıkları
sonucunu ortaya koymaktadır. Ayrıca çatışma yönetimine ilişkin yaklaşımlara göre
değerlendirme yapıldığında katılımcıların karşılıklı olarak genellikle kazan-kaybet
yaklaşımını benimsedikleri saptanmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak katılımcılar, çatışmanın çözümünde iletişime
açık olmanın bilincinde olarak hareket etmektedirler. Buna karşın empati kurma
stratejisine daha az önem verildiği görülmektedir. Bu bağlamda çatışma yönetimine
ilişkin eğitim kurumlarında sorunlar olduğu ifade edilebilir. Okul müdürlerinin ve müdür
yardımcılarının okullarda olumlu ortamlar oluşturulması için hükmedici ve psikolojik
baskı oluşturabilecek dilden kaçınıp motive edici bir dil kullanmaları önerilmektedir
The aim of this study is to reveal the perceptions of administrators and
teachers working in Eskişehir on conflict management, and to determine the conflict
management strategies used. In this context, the study is important in terms of revealing
the conflict management strategies of school principals, making the practices aimed at
improving the school climate and contributing to the literature.
Method: In this study, phenomenology method, one of the qualitative analysis
techniques, was used. Structured interview forms were applied to a total of 26 people
consisting of school administrators and teachers working in Eskişehir province and data
were collected by interview technique.
Results: According to the findings obtained after analyzing the collected data,
there was no finding regarding the strategy of compliance in the evaluations regarding
gender and duty. This situation reveals that school administrators do not look very
favorably on obeying the other person. In addition, when evaluating the conflict
management approaches, it was found that the participants generally adopted a win-lose
approach.
Conclusion and Suggestions: As a result, the participants act with the awareness
of being open to communication in resolving the conflict. On the other hand, less
emphasis is placed on the empathy strategy. In this context, it can be stated that there are
problems in educational institutions regarding conflict management. These problems
should be detected and eliminated or minimized, especially with perception studies to be
carried out. It is recommended that school principals and vice principal avoid using
dominant and psychological pressure and use a motivating language in order to create a
positive environment in schools