Bu çalışmada, dersliklerin bazılarının diğer fakültelerle ortak kullanıldığı fakülte
düzeyinde ders çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Literatürde daha önce ardışık öğrenci
gruplarının ders çakışmasını dikkate alan çift anadal programı kısıtı, bu çalışmada,
öğrenicinin hem kendi bölümünün hem de çift anadal yapacağı bölümün aynı öğrenci
gruplarında alacağı zorunlu derslerin mümkün olduğunca çakışmaması şeklinde ele
alınmıştır. Ayrıca, herhangi bir öğrencinin, fakülte içerisindeki başka bir bölümde yandal
yapabilmesi için alması gereken dersler ile kendi zorunlu derslerinin mümkün olduğunca
çakışmaması dikkate alınarak yandal programı kısıtı da probleme dâhil edilmiştir. Bu
doğrultuda, problemin çözümü için bir hedef programlama modeli önerilmiştir. Önerilen
yöntemin işlerliği, oluşturulan örnek problem üzerinde gösterilmiştir. Hedef programlama
modelinin çözemediği boyuttaki problemlerin çözümü için bir tavlama benzetimi
algoritması geliştirilmiştir. Özel bir üniversitenin Mühendislik Fakültesi verileri kullanılarak
oluşturulan farklı boyuttaki problemler, önerilen yöntemler ile çözülmüş ve elde edilen
sonuçlar karşılaştırılmıştır. Yapılan deneyler sonucunda, geliştirilen tavlama benzetimi
yöntemi ile daha başarılı sonuçlar elde edildiği gözlemlenmiştir
In this study, the faculty level course scheduling problem, where some of the
classrooms are used jointly with other faculties, is discussed. In the literature, constraint of
the double major program, which took into account the course overlap of consecutive student
groups, was discussed in this study as the compulsory courses to be taken by the student in
the same student groups of both his / her department and his / her double major department
do not overlap as much as possible. In addition, the constraint of the minor program was also
included in the problem, considering that the courses that a student must take in order to do
a minor in another department within the faculty and their own compulsory courses do not
conflict as much as possible. In this direction, a goal programming model has been proposed
for the solution of the problem. The operability of the proposed method is shown on the
sample problem. An simulated annealing algorithm has been developed to solve the
problems that cannot be solved by the goal programming model. Problems of different
dimensions created using the data of the Faculty of Engineering of a private university were
solved with the suggested methods and the results obtained were compared. As a result of
the experiments, it was observed that more successful results were obtained with the
simulated annealing method developed