Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim sisteminde öğrenci bağlılığının
ulusal düzeyde hangi seviyede gerçekleştiğini belirlemek ve öğrenci bağlılığının üniver siteye devam etme isteği ve akademik başarı ile olan ilişkilerini incelemektir.
Yöntem: Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından nedensel desen kulla nılmıştır. Araştırmanın evreni, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki 129 dev let üniversitesinde öğrenim gören 1969844 lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Araştır manın örneklemi ise, tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 11 devlet üni versitesinde öğrenim gören 3093 lisans öğrencisinden meydana gelmektedir. Araştırma da veri toplama aracı olarak Demografik ve Üniversite Deneyimi Bilgi Formu ve Yük seköğretim Öğrenci Bağlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin yapısal geçerliğini test et mek için doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel ista tistik yöntemlerinden standart sapma, aritmetik ortalama, frekans ve yüzde teknikleri ile
bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (anova testi), pearson momentler çar pımı korelasyon analizi, basit doğrusal regresyon analizi, çoklu doğrusal regresyon ana lizi ve çok düzeyli lojistik regresyon analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Üniversite öğrencilerinin yükseköğretim öğrenci bağlılığı ölçeğinden
aldıkları puanların orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin yükseköğretim
öğrenci bağlılığı ölçeğinden aldıkları puanlar kişisel ve üniversite deneyimlerine yöne lik özelliklerine göre anlamlı farklılıklar göstermektedir. Araştırma kapsamında, öğrenci
bağlılığının akademik başarıyı ve üniversiteye devam etme isteğini istatistiksel olarak
anlamlı bir şekilde yordadığı belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Öğrenci bağlılığı akademik başarıyı ve üniversiteye devam
etme isteğini olumlu yönde etkilemektedir. Öğrencilerin bağlılıklarının artmasıyla aka demik başarıları ve üniversiteye devam etme istekleri de artmaktadır. Bu kapsamda,
üniversiteler öğrencilerin bağlılık seviyelerini artırabilmek için kurumsal bazda politika-
2
lar oluşturmalı ve kurumlarında öğrenci bağlılığının hangi seviyede olduğunu düzenli
bir şekilde ölçerek kendilerini değerlendirmelidirler. Araştırmanın öğrenci bağlılığını
anlamada üniversitelere değerli bilgiler sağlayacağı ve akademik başarı ile üniversiteye
devamı arttırmak için yapılacak girişimlerin planlanmasında yararlı olacağı düşünülmektedir
The purpose of this study is to determine the level of student engagement in higher education and to examine the relationships of student engagement with
academic achievement and retention.
Method: The research is structured according to the casual design from quanti tative research approaches. The population of the research consists of 1969844 students
studying in state universities in Turkey in the 2018-2019 academic year. The sample of
the study consists of 3093 students studying in 11 state universities selected by stratified
sampling method. Information Form of Demographic and University Experience and
Higher Education Scale of Student Engagement were used as data collection tools in the
study. Confirmatory factor analysis was employed to determine structural validity of the
Higher Education Scale of Student Engagement. Descriptive statistics, independent
samples t-test, one way analysis of variance (ANOVA), pearson product moment corre lation analysis, simple linear regression analysis, multiple regression analysis and mul tinomial logistic regression analysis were used to analyze the data.
Results: It was determined that the scores of university students on the Higher
Education Scale of Student Engagement are medium level. The scores that students get
from Higher Education Scale of Student Engagement show significant differences ac cording to their personal and university experience. Within the scope of the research, it
was determined that student engagement predicted academic achievement and retention
of university students in a statistically significant way.
Conclusion and Suggestions: Student engagement had a positive, statistically
significant effect on academic achievement and retention. Students who are engaged are
more successful and more likely to remain in their universities than students who are
less engaged. In this context, universities should establish institutional policies to increase student engagement. Universities should regularly measure the level of student
4
engagement and evaluate themselves. It is thought that the study will provide valuable
information to universities to understand student engagement and be useful in planning
initiatives to increase academic achievement and retention