Teknolojinin gelişmesi ve teknolojiye erişimin kolaylaşması ile birlikte dünya
nüfusunun yaklaşık olarak dörtte biri internet üzerinden alışveriş yapmaktadır.
İnternetten alışveriş yapan insanların sayısının artması ile birlikte günümüzde önemi
artan pazarlama stratejilerinden biri elektronik ağızdan ağıza pazarlama stratejisidir.
İşletmeler, internet sitelerindeki yorumlar sayesinde elektronik ağızdan ağıza
pazarlama stratejisini kullanarak ürün ve hizmetlerinin reklamlarını maliyetsiz ve hızlı
bir şekilde yapmaktadırlar. İşletmeler için interneti kullanarak dijital pazarlamaya
geçiş yapmalarının önem kazandığı bu dönemde, müşteri yorumlarına önem vermek
de elzem olmuştur.
Araştırmanın amacı sanal mağazalarda ürüne yapılan yorumları farklı kültürler
bağlamında incelemektir. Bu doğrultuda müşteri yorumları incelenip, araştırma
kapsamında seçilmiş olan ülkeler arasında kültürel farklılıklar ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Araştırmada incelenecek olan yorumlar “www.amazon.com” internet
sitesinden seçilmiştir. Seçilen yorumlar nitel içerik analizi yöntemi ile analiz
edilmiştir.
Araştırma kapsamında Türkiye, Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Kanada
ve Avustralya sanal alışveriş sitelerinden seçilen yorumlar; ürün özellikleri, ürün ile
ilgili eleştiri veya yorum, fiyat, kargo ve ulaşım, ambalaj, kıyaslama ve satıcı olmak
v
üzere 7 tema altında incelenmiştir. İncelenen yorumlarda ülkeden ülkeye keskin
farklara rastlanmamıştır.
Çalışmada, geçmişte yapılan benzer araştırmaların sonuçlarını destekleyen ve
genişleten sonuçlar elde edilmiştir. Aynı zamanda erişilebilen literatürde rastlanmayan
sonuçlar da saptanmıştır
As a result of development of technology and easier access to technology,
approximately one fourth of the world's population is shopping online. With the
increasing number of people shopping on the internet, electronic word of mouth
marketing strategy has become increasingly important today. Due to the comments on
the websites, the companies advertise their products and services cost-effectively and
quickly. In this period, it is important for companies to switch to digital marketing as
well as giving importance to customer reviews.
The aim of the research is to examine the customer comments made on the
product in virtual stores in the context of different cultures. Accordingly, customer
comments were examined and cultural differences were tried to be revealed among the
countries selected within the scope of the research. The comments to be examined in
the study were selected from the website "www.amazon.com". Selected comments
were analyzed by qualitative content analysis method.
Customer reviews which selected among Turkey, the United States of America,
United Kingdom, Canada and Australia virtual shopping sites are examined under
product features, criticism or comment about the product, price, shipping and
transportation, packaging, comparison and seller. There were no sharp differences
from country to country in the comments reviewed.
vii
In the study, results that support and expand the results of similar studies
conducted in the past were obtained. At the same time, results that were not found in
the accessible literature were also found