Bu çalışmanın temel amacı, yönetici eğitimi konusunun farklı platformlarda ve
özellikle uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirildiği uygulamalar sırasında meydana
gelen yayılım sürecini, yeni kurumsal kuram kapsamında incelemek, yönetici
eğitiminin aktarılırken kullanıldığı kanalları ele almak ve uzaktan eğitim yoluyla
gerçekleştirilen yönetici eğitimi yayılım sürecinin ilişkili olduğu kurumsallaşma
koşullarını ifade etmektir. Uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirilen yönetici eğitimi
yayılımının incelendiği bu çalışmada analiz düzeyi; yönetici eğitimi örgütsel alanı,
analiz birimi ise yönetici eğitimi örgütsel alanında yer alan aktörlerdir.
Çalışma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması; iç içe
geçmiş çoklu durum deseni ve betimsel durum çalışması kapsamında ele alınmıştır.
Örgütsel alanda yer alan aktörlerin sayısı ve örgütsel alanda ele alınan çoklu bağlam
ifadeleri sebebiyle bu tasarım uygulanmıştır. Örgütsel alan içerisinde yer alan
aktörlerin baskılar sebebiyle birbirlerinden etkilendikleri, bu doğrultuda içeriklerin
yanında süreçlerin ve yapıların da eşbiçimlilik mekanizmalarından etkilendiği
görülmektedir. Aynı zamanda örgütsel alan içerisinde yer alan aktörlerin yönetici
eğitimi yayılımı sürecindeki koşulların kurumsallaşma ile olan ilişkisinin hangi
koşullarda gerçekleştiği ifade edilmiştir.
Çalışmada kamu yapıları kapsamında Anadolu Üniversitesi, Atatürk
Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesinin uzaktan eğitim faaliyetlerinde stratejik
konumda yer alan üst düzey yöneticilerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Özel
yapılarda ise özellikle birbirleriyle ve kamu yapılarıyla ittifaklar gerçekleştiren
Campusonline, Enocta, SolaUnitas yer alırken, alanın STK boyutunda ise PerYön ve
TEGEP’in akademik koordinatörleri ve yönetim kurulu üyeleri yer almaktadır. Eğitim
alan boyutunda ise Elginkan Holding, Bayer ve Airbus çalışan orta ve üst düzey
iv
yöneticilerle görüşmeler yapılmıştır. Türkiye ile sınırlı uzaktan eğitim yoluyla
gerçekleştirilen yönetici eğitimi örgütsel alanı kapsamında 16 aktörden görüşme yolu
ile veriler toplanmış ve analiz edilerek yorumlanmıştır.
Kamu yapıları ve özel yapılar açısından eşbiçimlilik baskıları kamu tarafında
şiddetli, özel tarafta ise ılımlı bir biçimde görülmektedir. Alandaki yayılım hızı ise
kamu yapılarında özel yapılara göre daha düşük bir biçimde gerçekleşmektedir.
Endüstri mübadele alanı kapsamında özel yapılar genellemeler dahilinde hareket
ederken, kamu yapıları farklı karakteristikler sergilemektedir. Alandaki baskın
aktörler de genellemelerden farklı olarak kurumsal girişimcilik faaliyetlerini motive
ve yeterli vizyona sahip bir biçimde gerçekleştirmektedir. Ancak çevresel aktörlerin
ise genellemeler dahilinde bu faaliyetleri gerçekleştirme isteklerinin olduğu ancak
yeterli kaynaklara sahip olmadıkları görülmektedir. Ayrıca kurumsallaşmanın
arttırılması ile yönetici eğitimi uygulamalarının gerçekleşeceği, yönetici eğitimi
uygulamalarının gerçekleştirilmesi ile birlikte de kurumsallaşmanın artacağı şeklinde
bir döngü ile karşılaşılmıştır. Çalışma, uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirilen yönetici
eğitimi örgütsel alanında politika ve mevzuatların kamu ve özel kurumları ayırt
etmeksizin, örgütsel alan dahilinde tek bir çatıda toplanması ve bu çatının
desteklenmesi açısından arabulucu rolünü üstlenecek akreditasyon kurumlarının
gerekliliğini ortaya koymuştur
The main purpose of this study is to investigate the diffusion process that occurs
during the applications where the subject of executive training is carried out on
different platforms and especially through distance education, within the scope of the
new institutional theory, to discuss the channels in which executive training is used
and to Express the institutionalization conditions related to diffusion process of
executive training through distance education. The level of analysis in this study which
examines the diffusion of executive training through distance education is executive
training organizational field, the unit of analysis is the actors in the organizational field
of executive training.
Within the scope of this study, case study was taken from qualitative research
methods; nested multiple case pattern and descriptive case study. This design was
applied due to the number of actors in the organizational field and the multiple context
expressions addressed in the organizational field. Actors in the organizational field
affected by each other due to pressures, accordingly, it is seen that besides contents,
processes and structures are also affected by isomorphism mechanisms. Also the
conditions are expressed under which the relationship between the conditions and
institutionalization occurs.
In the study, interviews were held with senior executives who are stragically
positioned in distance education activities of Anadolu University, Atatarük University
and Istanbul University with in the scope of public structures. Campusonline, Enocta
and SolaUnitas which have make alliances with each other and with public structures
take place in private structures. PerYön’s and TEGEP’s academic coordinators and
board members are included in the Non-Governmental Organizations dimension of the
vi
field. In the training field, meetings were held with middle and senior executives
working at Elginkan Holding, Bayer and Airbus. Executive training conducted through
distance education with limited organizational field of Turkiye, data’s were collected
through interviews, analyzed and interpreted from 16 actors.
For public and private structres, isomorphism pressures are severe on the public
side and moderate on the private side. The diffusion rate in the field is slower in public
structures compared to private structures. While private structures act within
generalizations in the scope of the industrial exghange field, public structures exhibit
different characteristics. Unlike generalizations, the dominant actors in the field carry
out their institutional entrepreneurship activities in a motivated and adequate vision.
However, it is seen that peripheral actors have a desire to carry out these activities
within generalizations but they do not have sufficient resources. In addition, a cycle
has been encountered in which the implementation of executive training activities will
be realized with the increase of institutionalization and institutionalization will
increase with the implementation of eecutive training activities.
The study has been handled within the scope of instutionalization – diffusion –
isomorphism in the organizational field of executive training. Accordingly, regardless
of public and private institutions, the policies and regulations are gathering under a
roof within the organizational field and has revealed the necessity of accreditation
institutions that will asume the role of mediator in terms of supporting the framework