Yeni nesil hava araçları ile beraber kompozit malzeme kullanımının havacılıkta kul lanım oranı her geçen gün artmaktadır. Kompozit Malzemelerin kullanımı arttıkça bu mal zemelerin üretim sonrası ve servis ömürleri boyunca tahribatsız olarak kontrol edilmesi ih tiyacı doğmuştur. Bu kontrol yöntemlerinden bir tanesi olan termografik analiz yönteminin
temel prensiplerinin araştırılması ve örnek uçak malzemeleri üzerinde deneysel bir çalışma
yapılması amaçlanmıştır.
Uçak kompozit malzemelerinin tahribatsız kontrol yöntemleri araştırılmış ve özel bir
yöntem olan termografik kontrol yöntemi bu çalışmada çalışılmıştır. Araştırmada öncelikle
termografik analizinde kullanılan parametreler belirlenmiş ve bu parametrelere dikkat alına rak farklı uçak yapılarında kullanılan kompozit ham malzemelerinden imal edilen kontrol
parçaları incelenmiştir.
Araştırma sonucunda havacılıkta kullanılan kompozit malzemelerden önceden reçine
emdirilmiş cam elyafı malzemeden katmanlı kompozit malzemeleri incelenmiştir. Farklı
hata tipleri benzetimi yapılarak, termografik olarak tespit edilmiştir. Termografik analizde
önemi kriterlerden biri olan ısı kaynağı seçimi ve uygulaması zor olduğu tespit edilmiştir.
Genel olarak çok hızlı bir şekilde malzemeler kontrol edilmesi avantaj sağlamaktadır. Hata
tespit edilen bölgedeki hassasiyet düşük olmakla beraber, ikinci bir kontrol yöntemi ile tam
teşhis yapılmaktadır.
Yapılan testlerden elde edilen sonuçlarda uçak yapılarında termografik analizin kullanılabilirliği incelenmiştir. Gerçek bir uçak yapısının kontrol edilebileceği belirlenmiştir.
Bir uçak parçasının incelenebileceği ve termografik testler için referans malzemelerin üretilebileceği ve bu malzeme için prosedürlerin önceden değerlendirilebileceği belirlenmiştir
With the new generation of air vehicles, the use of composite materials in aviation is
increasing every day. As the use of composite materials increased, the need for non-destruc tive control of these materials arose throughout their production and service life. It is aimed
to investigate the basic principles of thermographic analysis, one of these control methods,
and to conduct an experimental study on sample aircraft materials.
Non-destructive control methods of aircraft composite materials have been investi gated and a special method, thermographic control method, has been studied in this study.
As a research method, parameters used in thermographic analysis were determined and con trol parts manufactured from composite raw materials used in different aircraft structures
were examined by taking care of these parameters.
As a result of the research, layered composite materials from pre-impregnated glass
fiber material were examined from composite materials used in aviation. Different error
types were simulated and determined thermographically. One of the criteria of importance
in thermographic analysis, the selection of heat source and its application were found to be
difficult. In general, materials are tested very quickly provides an advantage. Although the
sensitivity in the area where the error is detected is low, full diagnosis is made with a second
control method.
The usability of the thermographic analysis in aircraft structures was examined in the
results from the tests carried out. The inspectability of an actual aircraft structure has been
determined. It was determined that an aircraft part could be examined and reference materi als could be manufactured for thermographic testing and procedures could be prepared for
this material