Üniversitelerin etkin ve doğru bir şekilde misyon ve vizyon ifadelerini
oluşturmaları ve değişen çevre koşullarına göre bu ifadelerini yeniden düzenlemeleri
gerekmektedir. Topluma birçok alanda rehberlik eden bir kurum olarak bilinen
üniversitelerin bu gerekliliği karşılayıp karşılayamadığının tespit edilebilmesi için
farklı dönemlerde bildirdikleri misyon ve vizyon ifadelerinin incelenerek
yorumlamalar yapılması gelinen noktanın tespiti açısından büyük önem arz
etmektedir. Araştırmamız, çalışma evrenimizi oluşturan T. C. Strateji ve Bütçe
Başkanlığı “www.sp.gov.tr” adresinde ve kendi web sayfalarında II. ve III. dönem
stratejik planlarını yayınlayan Türkiye’de bulunan 51 devlet üniversitesinin misyon ve
vizyon ifadeleri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, üniversitelerin misyon ve
vizyon ifadelerindeki değişikliklere ışık tutmak ve üniversitelerin bu ifadeleri
oluşturma aşamasında bugüne kadar geldiği noktayı tespit etmek amaçlanmıştır. Nitel
model çalışması olan araştırmamızda içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma kapsamında yapılan analizler sonucunda; 51 devlet üniversitesinin
38’inin misyon ifadesinde; 45’inin ise vizyon ifadesinde değişikliğe gittiği tespit
edilmiştir. Ayrıca, yapılan analizler sonucunda, hem eklenen misyon ve vizyon
ifadeleri hem de çıkarılan misyon ve vizyon ifadeleri, 11 ortak kategori altında
toplanmıştır. Bununla birlikte, değer katma kategorisi yalnızca misyon ve vizyon
bildirgelerinin eklenen ifadelerinin altında toplandığı kategori kapsamında karşımıza
ii
çıkmıştır. Benzer şekilde, Atatürk İlke ve İnkılapları kategorisi ise, yalnızca çıkarılan
misyon ifadelerinin meydana getirdiği bir kategori oluşturmuştur. “Farklılaşma,
Girişimci Üniversite ve Üçüncü Nesil Üniversite” kavramalarının misyon ve vizyon
eklenen ifadeleri içerisinde ilk kez olarak karşımıza çıkması da dikkat çekici
bulgularımız arasında yer almaktadır
Universities have to create their active and correct mission and vision
declarations and reconstruct these with regard to changing conditions. In order to
determine whether universities serving and guiding for the society meet the
requirements of this task, examining and interpreting is of much significance the
universities mission and vision declarations that they once created. The study has been
carried out on the mission and vision statements of 51 state universities of Turkey,
published their 2nd and 3rd term strategic plans on their web-sites, that has been
published on www.sp.gov.tr address of the Directorate of Strategy and Budget. The
purpose of this study was to examine the changes done on the statements of mission
and vision, reveal the point where universities has reached in their efforts to create the
correct statements related to their mission and vision. The study which is a qualitative
model has been carried out through content analysis.
At the end of the analyses within the study, it has been concluded that of 51
universities, 38 and 45 universities have changed their mission and vision statements,
respectively. Besides, both added and excluded statements have been grouped under
11 common categories. However, it has been found out that the ‘value adding’
category has only been grouped under the added category of mission and vision
statements. Likewise, the category of ‘the Principles and Reforms of Atatürk’ has
found its place only under the excluded statements. Another considerable result of the
iv
study is that the statements of ‘Differentiation, Entrepreneur University, and Third
Generation University’ have been firstly used within the added statements of mission
and vision declarations