Amaç: Bu araştırmanın amacı, teknoloji destekli alternatif öğretim yöntemlerinin
İngilizce başarısı üzerindeki genel etkisini belirlemektir. Araştırma kapsamında teknoloji
destekli alternatif öğretim yöntemlerinin İngilizcede genel başarı, dilbilgisi başarısı,
kelime başarısı ve yazma başarısı üzerindeki genel etkililiğinin nasıl olduğu belirlenmeye
çalışılmıştır. Yanı sıra, elde edilen etki büyüklüklerinin yayın türü, alternatif yöntem,
öğrenim düzeyi, araştırmacı etkisi, öğretmen etkisi, soru türü, başarı testi türü, yayın yılı
ve uygulama süresine göre çalışmalar arasında farklı olup olmadığı araştırılmıştır.
Yöntem: Araştırma meta-analiz yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Türkiye’de
teknoloji destekli alternatif öğretim yöntemlerinin kullanıldığı ve geleneksel öğretim ile
karşılaştırıldığı deneysel çalışmalar dâhil edilme kriterleri kapsamında belirlenerek rassal
etkiler modeli çerçevesinde analiz edilmiştir. Genel etki büyüklüğüne yönelik yapılan
analizlerde yayın yanlılığı ve heterojenlik durumlarının araştırılması için literatürde
sıklıkla kullanılan istatistiksel testler uygulanmıştır. Yanı sıra, çalışmalara ait kategorik
ve sürekli olarak kodlanan değişkenlerin etki büyüklükleri üzerindeki etkisine yönelik
olarak analog-Anova ve meta-regresyon analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgulara göre, teknoloji destekli alternatif
öğretim yöntemlerinin İngilizce başarısı üzerinde orta ile yüksek düzey arasında bir
etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca çalışmalardan elde edilen etki büyüklüklerinin
öğrenim düzeyi ve soru türü değişkenlerine göre istatistiksel olarak farklılaştığı elde
edilmiştir. Öte yandan, yayın türü, alternatif yöntem, araştırmacı etkisi, öğretmen etkisi,
başarı testi türü, yayın yılı ve uygulama süresi değişkenleri bakımından etki büyüklükleri
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonuçları, teknoloji destekli alternatif öğretim
yöntemlerinin İngilizce başarısını artırmada önemli bir etkisi olduğunu ortaya
2
koymaktadır. Çalışma kapsamında ele alınan bilgisayar destekli dil öğrenimi, mobil
destekli dil öğrenimi, harmanlanmış öğrenme ve ters-yüz edilmiş öğrenme gibi
yöntemlerin, dilbilgisi başarısı, kelime başarısı, yazma başarısı ve genel başarı
bakımından İngilizce öğretiminde geleneksel öğretim ortamlarına önemli bir alternatif
olma potansiyeli vurgulanmaktadır
Purpose: The purpose of this study is to determine the effectiveness of
technology-enhanced language teaching methods on achievement in English.
Experimental research studies conducted in Turkey on the impact of technology enhanced language teaching methods compared to traditional teaching were synthesized
to investigate the impact in terms of overall, grammar, vocabulary and writing
achievement. The research also aims at whether the effect sizes differ according to
publication type, alternative method, school level, researcher effect, teacher effect, item
type, achievement test type, publication year and length of treatment.
Method: In this meta-analysis, random-effects model was used to synthesize the
effect sizes gathered from experimental research studies. Common statistical tests were
performed to examine publication bias and heterogeneity within the analysis of mean
effect sizes. In addition, a series of analog-Anova and meta-regression analyses were
conducted to investigate the effect of categorical and continuous moderator variables on
the effect sizes.
Results: The results of this meta-analysis show that technology-enhanced
language teaching methods have medium to large effect compared to traditional teaching
on different outcomes such as overall achievement, grammar achievement, vocabulary
achievement and writing achievement. Moderator analyses revealed a statistical
difference in effect sizes according to school level and item type. No statistical difference
was computed in terms of moderator variables including publication type, alternative
method, researcher effect, teacher effect, achievement test type, publication year and
length of treatment.
Conclusion and Suggestions: The main conclusion of this meta-analysis is that
technology-enhanced teaching methods have an important impact on increasing
4
achievement in English. Computer-assisted language learning, mobil-assisted language
learning, blended learning and flipped learning could offer an important alternative to
traditional teaching in Turkey in areas such as general achievement, grammar
achievement, vocabulary achievement and writing achievement