dc.contributor.advisor |
Yıldırım, Mustafa |
|
dc.contributor.author |
Hazar, Fatma |
|
dc.date.accessioned |
2022-02-08T07:57:43Z |
|
dc.date.available |
2022-02-08T07:57:43Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11684/2523 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışma, Tahâvî’nin usûl anlayışını konu edinmektedir. Teşekkül devrindeki
usûl-i fıkıh hakkında yeterli bilgiye sahip değiliz. Hicrî üçüncü asrın sonu ile dördüncü
asrın başında yaşamış olan Tahâvî’nin usûl-i fıkıh görüşleri, bu dönemi aydınlatmak
açısından, İslam hukuk tarihi bağlamında da önemlidir.
Birinci bölümde Tahâvî’nin lafızlara ilişkin görüşlerine yer verilmiştir. Âmm-hâs,
zâhir-bâtın, emir-nehiy, muhkem-müteşâbih, nâsih-mensûh gibi temel lafız çeşitlerini ele
alan Tahâvî’nin kendi yaşadığı dönemdeki tartışma ve konularla yetindiği
görülmektedir. İkinci bölümde Tahâvî’nin değindiği şer’î deliller sırasıyla ele alınmıştır.
Kur’an, Sünnet, sahabe kavli, icmâ, kıyas, nazar, istihsân, istishâb, örf delilleri
incelenmiştir. Tahâvî’de lafızlar konusunda olduğu gibi, şer’î delillerde de kavramlaşma
öncesinin özellikleri görülmektedir. Usûl-i fıkhın teşekkül dönemi olması, tüm kavram
ve terimlerin bulunmamasının ya da bu kavramların bildiğimiz anlamda
kullanılmamasının sebebidir. Bu dönemde yer verilen kavramlarda tam bir terimleşme
söz konusu değildir. Kavramlar yarı teknik anlamda kullanılmış, bugün bildiğimiz
şekliyle ıstılâhî anlamlarına henüz ulaşmamıştır.
Tezin sonuç bölümünde Tahâvî’nin Hanefî usûlündeki yeri ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Yaşadığı dönemde usûl-i fıkıh ile füru-i fıkıh içiçe olan Tahâvî’nin usûl-i
fıkha dair müstakil bir eseri bulunmamaktadır. Ancak onun, Hanefî fıkıh usûlü
birikiminin sonraki döneme taşınmasında ve kavram ve konuların sistematize
edilmesinde önemli bir rol oynadığı görülmektedir |
tr_TR |
dc.description.abstract |
This study focuses on Ṭaḥāwī’s legal theory. We do not have enough information
about the uṣūl al-fiqh in the formative period. Ṭaḥāwī, who lived at the end of the third
century and the beginning of the fourth century, is also important in the context of
Islamic legal history in terms of illuminating this period.
In the first part, Ṭaḥāwī 's views on ālfāz are discussed. Referring to the basic
types of ālfāz such as ʿāmm- khāṣṣ, ẓāhir:bāṭin, amr-nahy, muḥkam-mutashābih, nāsikh mensūkh, it is seen that Ṭaḥāwī was satisfied with the discussions and issues in his own
time. In the second part, the legal sources mentioned by Tahâwī are discussed
respectively. The evidences of the Qurʾān, Sunnah, companions, ijma (consensus),
qiyās, naẓar, istiḥsān, istisḥāb and customs were examined. In Ṭaḥāwī, the features of
preconceptualism can be seen in sharia evidence as well as in ālfāz. The fact that the
uṣūl al-fiqh is a period of formation is the reason why all concepts and terms do not exist
or these concepts are not used in the sense we know. There is no exact terminology in
the concepts included in this period. The concepts are used in a semi-technical sense,
and have not reached their terminological meanings as we know them today.
In the conclusion part of the thesis, the place of Ṭaḥāwī in Ḥanafī methodology
has been tried to be revealed. Ṭaḥāwī, who was intertwined with uṣūl al-fiqh and furū al fiqh during his lifetime, does not have an independent work on uṣūl al-fiqh. However, it
is seen that he played an important role in transferring the Ḥanafī fiqh methodology to
the next period and in systematizing the concepts and issues |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
ESOGÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Tahâvî |
tr_TR |
dc.subject |
Usûl-i Fıkıh |
tr_TR |
dc.subject |
Hanefî Usûlü |
tr_TR |
dc.subject |
Nazar |
tr_TR |
dc.subject |
Hadis |
tr_TR |
dc.subject |
Ṭaḥāwī |
tr_TR |
dc.subject |
Islamic Legal Theory |
tr_TR |
dc.subject |
Ḥanafī’s Legal Theory |
tr_TR |
dc.title |
Tahavi’nin usul anlayışı |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
ESOGÜ, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı |
tr_TR |