İslâm hukuku vahiy kaynaklı bir hukuk sistemi olmasının yanı sıra günümüz
modern hukuk sistemlerinin barındırdığı birçok kavramın da temelini teşkil
etmektedir. Modern kavramlardan olan “Toplumsal sözleşme teorisi” de bireylerden
oluşan halk kitlelerinin etrafında kümelendikleri muhteviyatı incelerken, aynı
zamanda bir arada yaşama kültürünün temellerini de ele alan bir ıstılahtır. Aslında
İslâm hukuku, toplumsal sözleşme teorisi ile benzer bir anlayış içerisinde insana dair
hal ve davranışların sosyolojik anlamda bütünlüğünü irdelemekte ve gerektiğinde
yönlendirici unsur olarak karşımıza çıkmaktadır.
İslâm’ın onurlu/mükerrem insan odaklı yaklaşımı, İslâm hukukunun toplumsal
sözleşme teorisine olan bakış açısı, bu teori ile olan uzlaşısı ve sonucunda ortaya çıkan
yönetim anlayışı, nevi şahsına münhasır bir niteliktir. Öte yandan, İslâm’da bir devlet
yönetim modeli olup olmadığı tartışmalarına rağmen süreç içerisinde çeşitli şekillerde
ve farklı zamanlarda İslâm perspektifli yönetim anlayışını benimseyen devletler de
kurulmuştur.
Buna mukabil “Toplumsal Sözleşme Teorisi” İslâm Devlet Yönetimi içerisinde
adlandırılmamıştır. Bu teori 17 ve 18. yüzyıllarda, ünlü filozoflar Thomas Hobbes,
Jean-Jacques Rousseau ve John Lock tarafından anayasal monarşi, liberal demokrasi
ve cumhuriyetçiliğin temeli esas alınarak geliştirilmiştir. Nitekim, İslâm Hukuk
literatürü içerisinde yer almayan Toplumsal Sözleşme Teorisi İslâm Devlet
Yönetimi’nin küresel konjonktürünü olumsuz yönde etkilemiştir.
vi
İslâm hukukunun kendine özgü epistemolojisi ve çok boyutlu bakış açısı,
hukuk felsefesinin özünde yer alan adâlet ve eşitlik ilkesinin temel dayanağıdır.
Dolayısıyla, İslam ancak kendine özgü çağdaş bir modern anlayış ile kendini ifade
edebilecektir.
Çalışmamızın mihenk noktası, İslâm hukukunun kamu hukuku alt başlığı
altında incelenebilecek olan “insan-insan” ve “insan-otorite ilişkisi” bağlamındaki
İslâm’ın temel insan hak ve özgürlüklerine uygun olarak günümüze kadar taşıdığı
kavramları evrensel kabul edilen değerler ile buluşturarak, İslâm toplumsal
sözleşmesini temellendirmek üzerine kurulu olacaktır. Böylece, İslâm’ın toplumsal
sözleşme üzerindeki etkisi, İslâm hukukunun yönetim anlayışını çerçevelendirmesi ve
batı medeniyetinin, İslâm medeniyeti ile kucaklaşmasının aslında hiç de zor olmadığı
hususu ifadelendirilebilecektir
Islamic Law is a legal system based on revelation as well as it has a lot in
common with the modern legal system. On the other hand, social contract theory
examines both individuals and the public. He is also the founder of the culture of
coexistence. Both Islamic law and social contract theory have developed a common
understanding. It examines and directs the integrity of human beings.
Islam's dignified people-oriented approach, Islamic law's view of social
contract theory, its relevance with this theory and perception of governance are of a
unique character. On the other hand, the existence of a state administration model in
Islam is discussed. However, at different times, states that accepted the Islamic
perspective have been established.
On the other hand, “Social Contract Theory” is not included in the Islamic state
administration. The social contract theory was developed by Thomas Hobbes, Jean Jacques Rousseau and John Lock (in the 17th and 18th centuries) based on
constitutional monarchy, liberal democracy and republicanism. Therefore, the Social
Contract Theory, which is not included in the Islamic Law literature adversely has
been affecting the global conjuncture of Islamic State Administration.
In addition, Islamic law has its own epistemology. Islam is based on justice and
equality with a multi-dimensional perspective. Islam will be able to express itself with
a modern and contemporary management approach.
viii
The basis of our study is the relationship between human-human and human authority which can be examined under the sub-title Islamic public law. This is related
to Islam's approach to basic human rights and freedoms. Thus, we will be able to define
the effect of Islam on the social contract. We will evaluate the management approach
of Islamic law. On the other hand, we will bring together western civilization and
Islam