Çalışmanın amacı, turist rehberliği eğitiminde en verimli modelin eğitimden
memnuniyet, mesleki yeterlilik ve mesleği icra niyeti değişkenleri arasındaki ilişkiler
aracılığıyla ortaya konulmasıdır. Bu amaçla Türkiye genelinde ön lisans, lisans ve
tezsiz yüksek lisans düzeyinde turist rehberliği öğretimi gören 500 öğrenciden, oranlı
tabakalı örneklem yoluyla veri toplanmış ve 445 tanesinin analize uygun olduğu
tespit edilerek analizler gerçekleştirilmiştir.
Analiz sonuçlarına göre memnuniyet ile mesleki yeterlilik arasında
istatistiksel olarak anlamı ve pozitif yönlü (r= 0,247), mesleki yeterlilik ile mesleği
icra niyeti arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü (r= 0,170) ve
memnuniyet ile mesleği icra niyeti arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif
yönlü (r= 0,327) ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca mesleki yeterliliğin
memnuniyet ile mesleği icra niyeti ilişkisinde kısmi aracılık rolü olduğu tespit
edilmiştir.
Mesleki yeterlilik kavramı turizm alanında henüz yeni bir kavram olduğu için
literatürde memnuniyet, mesleki yeterlilik ve mesleği icra niyeti ilişkilerine yönelik
bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Çalışmada turist rehberliği eğitiminde en verimli
model bilimsel yöntemler aracılığıyla belirlenmeye çalışılmış ve karar vericilere
araştırma kapsamına alınan konularda tavsiyeler verilmiştir
The aim of the study is to determine the most efficient tour guide education
model through relationships between satisfaction, vocational competence and
intention to perform vocation. For this purpose, 500 surveys forms were collected
from various tour guide students in Turkey and 445 forms were included to analysis
since they were filled properly.
Results indicate that there is a statistically significant relationship between
satisfaction and professional competence (r= 0,247), professional competence and
intention to perform vocation (r= 0,170) and satisfaction and intention to perform
vocation (r= 0,327). Results also indicate that professional competence has a
mediating effect on satisfaction and intention to perform vocation relationship.
Professional competence is a relatively new concept in tourism literature.
Thus, there is not a study which involves these variables at once. The most efficient
tour guide education model is recommended through using scientific methods and
suggestions are given for decision makers