İnsan anlam arayışı içinde duygu, düşünce ve davranışlarını anlamlandırmanın
peşindedir. Vahiy zincirinin son halkası Kur’ân-ı Kerîm de bu arayış esnasında insanın
yolunu aydınlatan cevaplar içerir. Kur’an’ın insana sunduğu bu cevapları
bulmak/kavramak için onunla yakın bir ilişki kurmak, okumak, anlama gayreti içinde
olmak, anlaşılanlar üzerinde ince ince düşünceler geliştirmek gerekir. Bu iletişimin
yollarından biri olan hafızlık da Kur’an öğretiminin önemli basamaklarından birini teşkil
eder. Ayetlerin ezberlenerek zihinde her an hazır bulunması anlamına gelen hafızlık, aynı
zamanda içerdiği değerlerin hayata ışık tutması anlamında bir araç değer olarak
nitelendirilebilir. Kur’an’ın engin dünyasına dalarak onunla hemhal olmayı sağlaması
gereken hafızlığı, sadece ezberden ibaret bir faaliyet haline getirmek, ilk düğmenin yanlış
iliklenmesine benzetilebilir. Bu durumda başlangıçta hata yapıldıktan sonra buna bağlı
olarak atılacak adımların doğru sonuca götürmesi mümkün değildir. Bu anlamda sorunun
ne olduğunu tespit etmekle birlikte, nereden kaynaklandığını da bilmek çözüme daha
kolay ulaşmak açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, hafızlığa çalışan
öğrencilerin ezberledikleri Kur’an’ın anlamını da okumak/öğrenmek için ne kadar
çalıştıklarına ve hafızlık eğitiminin üçlü sacayağını oluşturan bireylerin (hafız adayı öğretici-veli) hafızlık algılarının ne yönde olduğuna dair mevcut durumun bir fotoğrafını
çekmek amaçlanmıştır. Bu amaçla Eskişehir’de hafızlık eğitimi veren Kur’an
kurslarındaki öğrenci, öğretici ve velilere yönelik uygulanan anket verilerinin analiz ve
değerlendirmeleri gerçekleştirilmiştir
In the pursuit of meaning, man seeks to make sense of emotions, thoughts and
behaviors. al-Qur’an al-Karim, which is in the last ring of the revelation chain, contains
answers that provide support to the person who questions during the search. It is necessary
to establish a close relationship with the activities such as reading and understanding to
find/comprehend these answers provided by the Qur’an. al-Hıfth, which is one of the
ways of communication, is one of the important steps of Qur’an teaching. al-Hıfth, which
means that the verses are memorized and present in the mind at any time, can also be
considered as a tool in the sense that the values contained in it shed light on life. Making
al-Hıfth that needs to be absorbed into the vast world of the Qur’an and providing it to be
associated with it can only be compared to the wrong button of the first button. In this
case, it is not possible to take the correct result after the initial error. In this sense, while
determining what the problem is, knowing where it originates is important for reaching
the solution more easily. In this study, it is aimed to draw a picture of the current situation
in which al-Hıfth perception of the students who read the meaning of the Qur’an is studied
and how much they work in al-Hıfth and al-Hıfth perception of the individuals who make
up the triple sheet of al-Hıfth education (students, instructors and parents). For this
purpose, analyzes and evaluations of questionnaires applied to students, instructors and
parents in Qur’an courses giving al-Hıfth education in Eskişehir are included