Necip Fazıl Kısakürek ülkemizin yetiştirdiği en velûd yazarlardan birisidir.
Yazmakla kalmayıp konferanslarla toplumu bilinçlendirme faaliyetlerinde
bulunmuştur. Onun birçok fikri, şiiri, beyti dilden dile dolaşmakta, bazen retorik
bazen delil bazen de düşüncelere meşruiyet kaynağı olarak kullanılmaktadır.
Hakkında edebiyattan siyasete kadar araştırmalar, makaleler hazırlanmış önemli bir
değer olarak bugün hâlâ canlılığını muhafaza etmektedir.
Necip Fazıl Kısakürek, idealinde bulunan bir toplumu inşa etmek
istemektedir. Hali hazırda yaşamış olduğu toplumdan ve topluma uygulanan siyasi
ve kültürel şartlardan tamamıyla rahatsızlık duymaktadır. Kendi idealindeki toplumu
inşa etmek için de başvurduğu kaynak dindir. Ancak dini uygulama ve kanunlarla o
toplum inşa edilebilir. Hukuktan ahlaka, sanattan ekonomiye kadar her alan, dinin
merkezinde tekrar gözden geçirilecek ve yeniden yapılanmaya gidilecektir.
Tezimiz iki ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Necip Fazıl
Kısakürek’in yetişmiş olduğu siyasi ve tarihi iklim ele alınmış ve o dönemde etkili
olan fikir akımları hakkında bilgi verilmiştir. Necip Fazıl’ın kısa hayat hikayesi ve
eserleri de yine bu bölümde yer almaktadır.
İkinci bölümde ise Necip Fazıl Kısakürek’in idealinde bulunan toplumun
kurucu unsuru olarak dini belirlemesi ve bu bağlamda o toplumun inşasındaki dinin
siyasi boyutu ele alınmıştır. Ayrıca yine Kısakürek’de bu ideal toplumun
bütünlüğünü bozan unsurlara yer verilerek tez tamamlanmıştır
Necip Fazıl Kısakürek is one of the prolific writers of Turkey. In addition to
his fruitful writings, he contributed to the Turkish society with conferences and
speeches. With many of his thoughts, poems, and couplets, he has proved famous
and become inspiration to many in both across the country and abroad. Despite the
decades since his death, thanks to the studies and researches about him in rhetoric
and politics, he is still alive as an imperative figure within the academia and public
culture.
Necip Fazıl Kısakürek desired to contract a society that he imagined. The
cultural and political conditions of this time was disturbing and troubling to him. To
amend the problems of the society, the first and foremost source of Kısakürek was
the religion of Islam. To him, only through the implementation of the religious
values and law can an ideal society be built. Thus, from ethics to economics, every
discipline must be reconsidered and reconstructed in light of religious requirements
and values.
My thesis consists of two main sections. The first section examines the
political and historical conditions in which Necip Fazıl Kısakürek was born and
raised. In this section, the thesis also examines the torrents of thoughts in his time
that most likely had a significant importance in shaping Kısakürek’s worldview.
Further, the first section accounts for the life and works of Kısakürek.
The second section of the thesis deals with Necip Fazıl’s vision of ideal
society. Religion plays an fundamental role in Kısakürek’s ideal society. In this
respect, this section examines the political aspect of the religion of Islam in forming
and constructing the society Kisakürek envisaged. This section is completed by
vii
analyzing the factors that put forward by Necip Fazıl Kısakürek that could damage
the unity of his vision of ideal society