Özet:
Çalışma kapsamında gaz türbinli motorlar özelinde jet çarptırma ile soğutma sistemi
incelenmiştir. Öncelikle geniş bir perspektif ile literatür taranmış ve motor çalışma
prensipleri ısı ve akış açısından değerlendirilmiştir. Gaz türbinli motorlar üzerinde yaygın
olarak kullanılan soğutma sistemleri araştırılmış ve bunlardan yanma odası ve türbin
soğutma sisteminde yaygın olarak kullanılan jet çarptırmalı soğutma sistemi detaylı bir
şekilde incelenmiştir. Isı transferi ve akışkanlar dinamiği açısından nümerik modellemenin
ve analizlerin yapılabilmesi ve bu analizlerdeki yaklaşık hata miktarının belirlenmesi için
deneysel ve nümerik veriler ışığında bir doğrulama çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu
çalışma ile belirlenen metot sürdürülerek nümerik analizler, ANSYS FLUENT yazılımı
kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Soğutma tasarımına etki eden soğutma parametreleri
belirlenmiş ve yanma odası kubbe bölgesi için elde edilen bir geometri üzerinde dört farklı
soğutma konfigürasyonu belirlenmiştir. Bu konfigürasyonlar ve tasarım parametreleri bir
araya getirilerek bir dizi nümerik analiz gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak en iyi soğutmayı
sağlayan konfigürasyon belirlenmiş ve yorumlanmıştır