Bu tez çalışmasında, Bernard Tschumi’nin Mimarlık ve Kopma kitabı, Sitüasyonist
Enternasyoneller bağlamında tekrar okuyarak analiz edilmiştir. Tschumi, bu kitapta
mimarlık söylemini hangi kavramlar üzerine kurduğuna, kendi mekân tanımına, mekân kullanıcı ilişkisine yer verir. Tschumi’ye göre mekân toplumsal değişime neden olmaz fakat
toplumsal değişimi hızlandırabilir. Tschumi’nin mimarlık ideasını oluştururken, bazı
noktalarda Sitüasyonist Enternasyonel haraketten esinlendiği görülmüştür. Bu ilişkiyi ortaya
koymak adına Sitüasyonist Enternasyonellerin, özellikle toplumsal değişimi temel alarak
geliştirdiği araçlar, taktikler ve stratejiler analiz edilmiş, ‘Mimarlık ve Kopma’ kitabında
bunların izi sürülmüştür. Sitüasyonist Enternasyonelin başlattığı etkilerin, daha sonra
Tschumi tarafından nasıl ifade edildiği ve mimarlığa aktarıldığı anlaşıldığında, mekânsal
direnişin ve toplumsal fayda için mimarlık yapmanın da bir yolu bulunabilir
In this study, Bernard Tschumi's book of ‘Architecture and Disjunction’ is analysed
by rereading in the context of Situationist Internationals. In his book, Tschumi has collected
articles written between 1975-1991, which are based on the concepts of his architectural
discourse, redefining space and its usage. According to Tschumi, architecture can not change
society directly but it can accelarate social change. It is inferred that Tschumi's idea of
architecture was inspired by the Situationist International in several ways. In order to
illustrate this relationship, the tools, tactics and strategies developed by Situational
Internationals, especially on the basis of social change, were analyzed and these were traced
in the book. This study aims to investigate how Tschumi interprets the effects of the
Situationist International and transfer it into his architectural practice and indicate possible
ways to achieve spatial resistance and socially engaged design