Bu çalışma Afganistan’da kültürün kadınların iş gücüne katılımlarına etkisini
değerlendirmek üzere yapılan sıralı oluşturulmuş anketler yoluyla toplanmış nicel
verilerle, Afganistan’da yapılmış bir literatür taramasını temel almaktadır. Bu amaçla,
çalışmada, “Medeni hâl gibi demografik unsurlar Afganistan’da kadınların istihdam
edilebilirliğini etkilemekte mi?” ve “Eğitim, kadınların iş gücüne katılma oranını artırır
mı?” gibi Afganistan’a yönelik belirleyiciler kapsamında tartışmaya konu ülkenin
kültürünü anlamada kilometre taşları olan ilgili sorular dikkate alınmıştır. Araştırmanın
temel sorusu “sosyokültürel normların kadınların istihdam edilebilirliğini etkileyip
etkilemediğini” belirlemek için, birincil ve ikincil olmak üzere iki tür veri kaynağının
kullanılması amaçlanmıştır. Burada birincil veriler rastgele seçilen Afgan kadınlardan
elde edilirken, ikincil veriler Dünya Bankası’ndan elde edilmiştir. Mevcut verilere
rağmen, bu tezin araştırma konusu, çalışmayı daha iyi yönlendirebilecek az sayıda veri ve
literatür bilgisi olması nedeniyle hâlâ yeni bir araştırma alanıdır. Ancak, Afganistan
çapında toplanan bilgilerin yanı sıra hem birincil hem de ikincil verilerin bileşimi,
çalışmayı, kadınların ekonomideki durumunu analiz etmek için daha yakın iç görüler elde
etmeye yönlendirmektedir. Her ne kadar katılımcıların büyük çoğunluğu eğitimli bireyler
olsalar da, araştırmanın temel sorusuna verilen cevaplardan hareketle sonuçlar
göstermektedir ki, sosyokültürel normlar, kadınların eğitim seviyeleri, istihdam durumları
ve bölgesel gelişmişlik seviyesine bakılmaksızın, kadınların tercih ve istihdam
edilebilirliğini etkilemektedir
This study based on the review of literature in general and in Afghanistan,
collected quantitative data through sequentially structured questionnaires to evaluate the
effect of culture on female labor force participation in Afghanistan. In this purpose, the
study aims to use two types of data source of primary and secondary data, wherein the
primary data were obtained from randomly selected Afghan women, and the secondary
data were collected from the World Bank to determine the main research question on
“whether socio-cultural norms affect the employability of women” by taking into
consideration other related questions of: do demographic factors such as marital status
affect the employability of women in Afghanistan? And does education increase the
likelihood of women in the labor market, which are the cornerstones of understanding the
culture of the country discussed under the determinants of Afghanistan. Despite the
existing information, the research subject in this thesis is still a new research area, where
there is not much data and literature information to guide the study better. However, the
mixture of both primary and secondary data alongside the information gathered across
Afghanistan lead the study to gain closer insights to analyze women’s situation in
economy. Though majority of the participants were educated but the results provide
evidence following the main research questions answer based on the purpose of the study
that, socio-cultural norms affect women’s employability regardless of their educational
level, employment status and the regions level of development