Bu araştırmanın amacı, süsleme etkinliklerinin ilköğretim 5. sınıf
öğrencilerinin Van Hiele geometrik düşünme düzeylerine etkisini saptamaktır.
Araştırma, deneme modellerinden kontrol gruplu ön test-son test modele göre
düzenlenmiş ve uygulama 2008-2009 Öğretim yılının 2. döneminde Đstanbul
Çekmeköy Alemdağ Mehmet Akif Ersoy Đlköğretim Okulunda gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada okulun 5/A ve 5/B şubelerinden; 5/A sınıfı kontrol, 5/B sınıfı deney
grubu olmak üzere kura yöntemiyle yansız olarak belirlenmiştir. Verilerin
toplanmasında Van Hiele geometri testi kullanılmıştır. Araştırmanın uygulamasına
geçilmeden önce, Van Hiele geometri testi deney ve kontrol grubuna ön test olarak
verilmiştir. Gruplar Van Hiele geometri testi sonuçlarına ve önceki döneme ait
matematik dersi karne notlarına göre denkleştirilmiştir. Denkleştirme sonunda her iki
grupta 20’şer öğrenci olmak üzere toplam 40 öğrenci denkleştirilmiştir. Deney
grubuna süsleme etkinlikleri uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise öğretim
programının gerektirdiği uygulamalar devam etmiştir. Uygulama sonrasında Van
Hiele geometri testi her iki gruba son test olarak verilmiştir. Verilerin
çözümlenmesinde grupların kendi içindeki durumların belirlenmesi için SPSS’de
Wilcoxon Signed Ranks Testi, gruplar arası karşılaştırmada ise Mann-Whitney U
Testi kullanılmıştır ve gruplar arasındaki farkın anlamlılığı 0,05 düzeyinde
yorumlanmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; kontrol grubunun ön test-son test sonuçları
arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Deney grubunun ön test-son test sonuçları
arasında son test lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır.
Deney ve kontrol grupları karşılaştırıldığında, gruplar arasında küçük bir farka
rastlansa da bu fark, istatistiksel olarak anlamlı değildir.
The aim of this study is to determine the effects of tesselation activities on the
Van Hiele geometric thnking levels of elementary scholl fifth class students.
In this research, pre and post test controlled group model was used and the
application is performed in the Đstanbul Çekmeköy Alemdağ Mehmet Akif Ersoy
Primary School in the second semester of 2008-2009 school year. In the
investigation, among the sections in the school, 5/A section is stated as control and
5/B section is stated as experiment groups objectively by lottery method. For data
collection, Van Hiele geometry test is used. Before the application of the study, Van
Hiele geometry test is given as pre-test to the control and trial groups. The groups are
balanced according to the results of Van Hiele geometry test and mathematics grades
of previous semester. In the constitution of the groups, totally 40 students are
balanced in such a manner that there exist 20 students in each group. Tessellation
activities are performed to the trial group. However, the maths program continued in
the control group. After the application Van Hiele geometry test is given to the both
of the groups as the final test. In the data analysis Wilcoxon Signed Ranks Test is
used for SPSS for the determination of the status inside the groups and Mann Whitney U Test is used for comparison between the groups and the average of the
difference between the groups is interpreted at the 0,05 level.
According to the results of the investigation, there exists no significant
differences between the pre-test last-test results of the control group. It is determined
that there is a considerable difference between the results of pre-test and last-test of
the trial group in last-test’s favor. When the trial and the control groups are
compared, although there is a small difference between these groups, the difference
is not statistically significant.