Bu çalışmada günümüzde teknoloji gelişimi açısından önemli bir konu haline gelerek
arama kurtarma, ilk yardım, savaş sektörü, araştırma sektörü, doğal kaynak gözlem sektörü,
yangın tespit sektörü, taşımacılık sektörü ve güvenlik sektörü başta olmak üzere birçok
alanda yaygın olarak kullanılmaya başlayan insansız hava araçlarının verimlilik açısından
en önemli kısmı olan kanat ve kanatçık kısmının dizaynı yapılmıştır.
Çalışma kapsamında, NASA tarafından üretilen Onera M6 uçağının kanat sistemi,
halihazırda deney analiz sonuçlarının da olması nedeniyle tercih edilerek, kurulan analiz ve
mesh sisteminin doğruluğunun ve güvenilirliğinin belirlenmesi için kullanılmıştır. Yöntem
olarak hesaplamalı akışkanlar dinamiği (HAD) vasıtasıyla bilgisayar destekli analiz, tasarım
ve simülasyon tekniklerinden yararlanılmıştır. Onera M6 uçağının yapılan deneyiyle aynı
analiz ve simülasyon ortamı kurularak deney sonuçlarıyla karşılaştırma yapılmıştır.
Sonrasında ise Onera M6 kanadı üretim ve uçuş güvenliğine uygunlaştırılmak amacıyla
modifiye edilmiştir. Modifiye edilen bu kanat sisteminin tekrar analizi yapılarak sonuçlar
elde edildikten sonra bu kanat sistemi için kanatçık tasarımı yapılarak sisteme eklendikten
sonra ayrı ayrı bütün kanat-kanatçık sisteminin analizi yapılmıştır.
Sonuç olarak, NASA tarafından paylaşılan kanat sistemi deney sonuçları ile özel
olarak ayarlanan bilgisayar destekli mesh ve analiz sistemi sonuçları kanadın 4 faklı
kesitinde incelendiğinde sonuçların birbirine oldukça yakın çıktığı görülerek mesh ve analiz
sisteminin doğruluğu belirlenmiştir. Sonrasında aynı mesh sistemiyle modifiye edilmiş
Onera M6 kanadı ve üzerine tasarlanan farklı cant ve ok açılarındaki kanatçık sistemlerinin
analizleri sonucunda verimlilik hesabı yapılmıştır. Analiz sonucunda yaklaşık %16.96’lık
verimle 30° cant açısı 45° ok açısı ve 0.2’lik koniklik oranına sahip sistem en verimli yapı
olarak bulunmuştur. Elde edilen %16,96’lık verim havacılık açısından önemli olduğundan
kanatçık sisteminin verimliliği gösterilmiştir
In this study, main subject is a design of a wing and winglet part of unmanned aerial
vehicles, which is the most important part in terms of efficiency. This subject have become
an important issue in terms of technology development and which have been widely used in
many areas such as search and rescue, first aid, war sector, research sector, natural resource
observation sector, fire detection sector, the transportation sector, and security sector.
Within the scope of this study, the wing system of the Onera M6 aircraft
manufactured by NASA was used to verify the analysis and the mesh system in terms of
accuracy and reliability. Computer-aided analysis, design, and simulation techniques were
used as a method with the help of computational fluid dynamics (CFD). The same analysis
and simulation environment was established with the experiment of Onera M6 aircraft and
compared with the experimental results. After that, Onera M6 wing was modified to
accommodate production and flight safety. After the analysis of this modified wing system,
the results were obtained for all wing-winglet system by using separate analysis.
As a result, the results of the computer-aided mesh and analysis system compared
with the NASA experimental results were analyzed in 4 different sections of the wing and
the results were consistent with the experiments. It verifies the mesh and analysis system
accuracy and reliability. After that, the same mesh system with the modified Onera M6 wing
with winglet designs, which have different cant and sweep angles analyzed for efficiency.
As a result of the analysis, the system having the 30 ° cant angle with 45 ° sweep angle and
0.2 taper ratio was found to be the most efficient structure with approximately 16.96%
efficiency. The efficiency of the winglet system was found to be 16.96%, which is important
for the aviation sector