Coating processes, which are applied to protect aviation materials from
damaging effects of enviroment, are one of the important maintance methods to
handle corrosion. Cadmium plates have distinctive functional and particular
performance features which makes it favourable in aviation industry. For instance, in
service condition, there is a key requirement of preventing from brittleness and
corrosion for landing gears’ structural components, and also having long-term
trustworthiness of protection for linking parts including such as bolts and nuts.
Cadmium plating provides also a low coefficient of friction and therefore some
lubrication for fasteners to a point which allows it to have reliable torquing of plated
threads. One of the most well accepted studies to eliminate the hydrogen
embrittlement, which comes as a disadvantage of cadmium electroplating, is adding
titanium particles into a cadmium solution increases the surface porosity and
therefore provides a larger volume to allow hydrogen molecules to evacuate,.
In this study, cadmium and titanium-cadmium plated 4130 and 4340 steels
which are used in aircraft components are compared in terms of corrosion resistance
and the effects of hydrogen embrittlement on tensile strength
Uçak malzemelerinin olumsuz çevresel etkilerden korunması amacıyla
kaplama yapılması, korozyonla mücadelede en önemli bakım unsurunu
oluşturmaktadır. Kadmiyum kaplamalar, benzersiz fonksiyonel ve performans
özelliklerinden dolayı havacılık endüstrisinde yoğun olarak kullanılmaktadır. Hizmet
şartlarında kırılganlıktan ve korozyondan korunmanın kilit gereksinim olduğu iniş
takımı yapısal bileşenlerinde, cıvata ve pimler gibi yüksek mukavemetli çelik
bağlantı elemanları dahil olmak üzere çok çeşitli bileşende, korumada uzun vadeli
güvenilirlik sağlaması nedeniyle kapsamlı bir şekilde kullanılmaktadır. Bağlantı
elemanlarında kadmiyum, doğru yükleme kuvvetlerinin (tork-gerdirme performansı)
gerekli olduğu durumlarda bir dereceye kadar yağlama sağlar. Bir dezavantaj olarak
ortaya çıkan hidrojen gevrekliğinin giderilmesi için yapılan en etkili çalışmalardan
bir tanesi de yüzey gözenekliliğini arttırarak hidrojen çıkışı için daha geniş bir hacim
sağlayan ve çözelti içerisine titanyum partiküllerin ilave edilmesi ile oluşturulan
titanyum kadmiyum kaplamalardır.
Yapılan çalışmada, uçak parçalarında kullanılan 4130 ve 4340 çeliğini
korozyondan korunma amacıyla parçalara uygulanan kadmiyum ve titanyum kadmiyum kaplamalar, sağladığı korozyon direnci ve hidrojen gevrekliğinin çekme
mukavemetine etkisi açısından kıyaslanmıştır