The aim of this research is to understand and evaluate the approaches of the
experts in the civil aviation and tourism sector on the role of airline transportation in
destination marketing. The universe of the research consists of tourism stakeholders in
Istanbul. the sample of study consist of experts who works in thy, a travel agency and
tourism business in İstanbul. In the study, interview technique was used from
qualitative data collection methods. The data were obtained by using semi-structured
interview technique and the data were analyzed by content analysis and descriptive
analysis. Obtained data indicate that air transport is important both for destination and
development of the national economy
Bu araştırmanın amacı sivil havacılık ve turizm sektöründen uzman kişilerin
destinasyon pazarlamasında havayolu ulaştırmasının rolüne dair yaklaşımlarını
anlamak ve değerlendirmektir. Araştırmanın evreni İstanbul ilinde faaliyet gösteren
turizm paydaşlarından oluşmaktadır. Örneklemi ise, genel merkezi İstanbul ilinde
bulunan THY, İstanbul ilinde faaliyet gösteren bir seyahat acentesi ve bir turizm
işletmesinde çalışan konunun uzmanı kişilerden oluşmaktadır. Araştırmada nitel veri
toplama yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış
görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiş ve verilerin çözümlenmesi içerik analizi ve
betimsel analiz ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler havayolu ulaştırmasının hem
destinasyonun hem de ülke ekonomisinin gelişimi açısından önemli olduğunu
göstermektedir