Çalışmanın amacı, Eskişehir’de lise
öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve sosyal fobi sıklığının saptanması ve
aralarındaki ilişkinin değerlendirilmesidir. Çalışma, 2017-2018 eğitim öğretim
döneminde Eskişehir ilinde öğrenim görmekte olan lise öğrencileri üzerinde yapılan
kesitsel tipte bir araştırmadır. Çalışmada yerleşim birimleri ve okul türlerine göre çok
aşamalı küme örneklem yöntemi kullanıldı. Örnekleme giren okullarda bulunan ve
çalışmaya katılmayı kabul eden toplam 3353 öğrenci çalışma grubunu oluşturdu.
Sosyal fobi, Çapa Çocuk ve Ergenler için Sosyal Fobi Ölçeği, internet bağımlılığı ise
Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği ile değerlendirildi. İnternet bağımlılığı ve sosyal
fobi ile ilişkili bağımsız değişkenleri belirlemek için çoklu lojistik regresyon analizi
yapıldı. Çalışma grubunu oluşturanların %43.2’si (1447) erkek, %56.8’i (1906)
kadındır. Yaşları 14-18 arasında değişmekte olup, ortalama(SD) 15.87(1.19) yıl idi.
Çalışmada öğrenciler arasında internet bağımlılığı prevelans hızı (%95 GA) %13.8
(12.6-15.0), sosyal fobi prevelans hızı (%95 GA) %8.7 (7.8-9.7) olarak saptandı.
Çalışmada anne ve babanın ayrı olması, bilgisayar aracılığı ile internete bağlanmak,
ilk internet kullanmaya başlama yaşının 10 yaş ve daha küçük olması, sabah kalktıktan
sonra ilk bir saat içinde internet kullanmak, internette bir günde ortalama 2 saat ve
daha fazla zaman harcamak, internet kullanımı konusunda kendini sınırlandırmamak
ve sosyal fobi varlığı internet bağımlılığı için önemli risk faktörleri olarak saptandı.
Kırsal alanda yaşamak, 14-15 yaş grubunda olmak, kadın cinsiyet, arkadaş ilişkilerinin
iyi olmaması, kötü bir ebeveyn ilişkisine sahip olmak ve internet bağımlılığı varlığı
ise sosyal fobi için önemli öngördürücüler olarak bulundu. Adolesanlarda internet
bağımlılığı ve sosyal fobinin birbirleriyle ilişkili önemli sağlık sorunları olduğu
saptandı. İnternet bağımlılığının uluslararası tanı ölçütleri belirlenmeli ve tarama
ölçekleri standartlaştırılmalıdır. Adolesanlarda, sosyal fobi ve internet bağımlılığı
hakkında tarama programları yapılmalı, önleme ve müdahale çalışmaları
planlanmalıdır
The aim of the study
was to determine the frequency of internet addiction and social phobia among high
school students in Eskişehir and to evaluate the relationship between them. The study
is a cross-sectional study conducted on high school students studying in Eskişehir
during the 2017-2018 academic year. In the study, multi-stage cluster sampling
method was used according to settlement units and school types. The study group
consisted of 3353 students who are found in selected school for sampling and agreed
to participate in the study. Social phobia was assessed by the Social Phobia Scale for
Çapa Children and Adolescents, and internet addiction was assessed by the Young
Internet Addiction Scale. Multiple logistic regression analysis was performed to
determine the independent variables associated with social phobia and internet
addiction. Of the study group, 43.2% (1447) were male and 56.8% (1906) were female.
The age of the students ranged from 14 to 18 years, with a mean(SD) age of
15.87(1.19) years. In the study, the prevalence rates (95% CI) of internet addiction and
social phobia among students was 13.8% (12.6-15.0) and 8.7% (7.8-9.7), respectively.
In the study, who have parents divorced, connecting to the internet via computers who
were 10 years old or younger at the age of first internet use, using the internet within
the first hour after waking up in the morning, spend an average of 2 hours and more
time each day on the internet, who couldn’t limit themselves to using the internet and
the presence of social phobia were important risk factors of internet addiction. Living
in rural areas, being in the 14-15 age group, female gender, who haven’t good friends
relationship, who have a bad parents relationship and the presence of internet addiction
were important predictors of social phobia. Internet addiction and social phobia are
important health problems which found to be related to each other in adolescents.
International diagnostic criteria of internet addiction should be determined and
screening scales should be standardized. Screening programs about social phobia and
internet addiction should be done in adolescents. Prevention and intervention studies
should be planned about social phobia and internet addiction