Bilişsel
yeteneklerden biri olan zihin kuramının bağlanma tarzları ile ilişkisi olduğu bazı
yazarlarca ifade edilmiştir. Çalışmamızda, bipolar bozukluk ve major depresif
bozukluk tanılı bireylerin bağlanma tarzları ile zihin kuramını sağlıklı kontroller ile
karşılaştırmak ve klinik özellikler ile arasında ilişkiyi değerlendirmek
amaçlanmıştır. Çalışmamıza dahil edilme kriterlerini karşılayan, major depresif
bozukluk tanısına sahip 25 ve bipolar bozukluk tanısına sahip 26 birey ile herhangi
bir psikiyatrik bozukluğa sahip olmayan 24 sağlıklı kontrol olgusu çalışmamıza
alınmıştır. Çalışmamızda çocukluk dönem bağlanma türleri ikili kategori olarak
incelendiğinde, güvensiz bağlanma bipolar bozukluk ve majör depresif bozukluk
tanılı bireylerde sağlıklı bireylere göre anlamlı olarak daha yüksektir. Gruplar erişkin
dönem bağlanma puanları açısından incelendiğinde ikircikli bağlanma bipolar
bozukluk ve majör depresif bozukluk tanılı bireylerde sağlıklı kontrollere göre
anlamlı olarak daha yüksektir. Bipolar bozukluk grubunda çocuklukta kaçıngan
bağlanma içinde bulunan bireylerde diğer bipolar bozukluk tanılı bireylere göre,
ironiyi ve pot kırmayı kavrama yeteneği anlamlı olarak daha düşüktür. Majör
depresif bozukluk grubunda erişkin dönemde güvenli bağlanma puanı azaldıkça
gözlerden zihin okuma yeteneği artmaktadır
It has also been asserted that as a domain of cognitive
abilities, theory of mind functions are closely related manifestations of attachment
patterns. In our study, it was aimed to evaluate the attachment styles of individuals
with bipolar disorder and major depressive disorder and to investigate the
relationship between theory of mind functions and clinical features, while comparing
these entities with healthy control subjects. 25 patients diagnosed with major
depressive disorder, 26 patients diagnosed with bipolar disorder and 24 healthy
control subjects who were matched with respect to age and gender were included in
the study. In our study, the dual categoric assessment of childhood attachment types
revealed that insecure attachment was significantly higher in individuals with bipolar
disorder and major depressive disorder when compared to healthy individuals. When
the groups were examined in terms of adult attachment scores, mean ambivalent
attachment scores were significantly higher in individuals with bipolar disorder and
major derpressive disorder than healthy controls. Individuals with avoidant
attachment in childhood have a significantly lower ability to understand irony and
faux pas. In the major depressive disorder group, the ability to reading the mind in
the eyes increases as the number of secure attachment scores decreases