Küreselleşmenin yayılması ile beraber sektörler ve hizmet alanları değişim
göstermiştir. Bu değişimden en çok etkilenen sektörlerden biri olan bankacılık sektöründeki
sıkı rekabet bankaları bireysel bankacılık alanına yöneltmiştir. Günümüzde bireysel
bankacılığın en öne çıkan araçlarından biri de kredilerdir. Tüketiciler hemen her ihtiyaçları
için kredi kullanımına yönelmektedir. Krediler, bireysel bankacılığın en öne çıkan
araçlarından biri haline gelmiştir. Kredi kullanım sayısı ile ilgili güncel veriler, kredi
kullanımını, detaylı bir şekilde ele alınması gereken bir konu haline getirmiştir. Tüketicideki
kredi algısı haritasını belirlemek, literatüre önemli bir zenginlik kazandıracaktır. Bu tezde
tüketicilerin kredi kullanma nedenleri araştırılarak bir tüketici konumlandırma çalışması
yapılmıştır. Çalışma kapsamında Türkiye’de yaşayan ve kredi kullanımı gerçekleştirmiş
kişilere demografik sorularla beraber tüketici algılarına yönelik çoktan seçmeli sorular
sorulmuş ve anket analizleri yapılmıştır. Bu anket soruları, kredi kullanımında, tüketicilerin
cinsiyetlerinin, yaşlarının, medeni durumlarının, eğitim durumlarının, yaşadıkları bölgelerin
ve gelir durumlarının etkisini belirleme amacı taşımaktadır. Anket sonucunda tüketicilerin
kredi kullanım durumlarına ilişkin çeşitli bilgiler elde edilmiştir. Elde edilen bu bilgiler
katılımcıların kişisel bilgileriyle karşılaştırılmış detaylı bir analiz gerçekleştirilmiştir.
Analizler sonucunda tüketicilerin, harcamalarında en çok kullandıkları ödeme biçiminin
kredi kartı ile tek çekim veya taksitli alışveriş olduğu, banka kredilerini ödeme biçimi olarak
çok sık kullanmadıkları görülmüştür. Katılımcıların alışverişlerini yapmadan önce
ihtiyaçları ve ödeme şekli konusunda ara sıra planlama yaptıkları görülürken, hiç
yapmayanların ve her zaman yapanların oranları birbirine yakın olarak bulunmuştur. Aylık
geliri yüksek olan kişiler bir mal veya hizmeti satın alırken zorlandıklarında beklenenden
daha fazla kredi kullanmaktayken aylık geliri nispeten düşük olan kişiler gereksinimlerini
karşılarken zorlandıklarında beklenenden daha düşük kredilere başvurmuşlardır.
Demografik veriler ele alınarak yapılan analizlerde ise kadınların erkeklerden daha fazla
nakit para ihtiyacı olduğu ortaya konmuştur
With the spread of capitalism, sectors and service areas have changed. Strict
competition in the banking sector, one of the sectors most affected by this change, has led
banks towards retail banking. Today, one of the most prominent tools of retail banking is
loans. Consumers tend to use credit for every kind of need. Credits have become one of the
most prominent tools in retail banking. Current data about credit usage numbers have
transformed credit usage a subject which must be handled in detail. Determining consumer’s
credit perception map will add important wealth to literature. In this thesis, a consumer
positioning study was carried out by investigating the reasons why consumers use credit.
Working under living in Turkey and those who have realized the use of credit has been asked
multiple-choice questions based on consumer perception, together with demographic
questionnaire and survey analysis was conducted. These survey questions aim to determine
the impacts of gender, age, marital status, education status, area of residence and income
status of consumers on credit usage. Various information about consumer credit usage was
obtained from the results of the questionnaire. The data obtained were then compared with
the personal information of participants and a detailed analysis was realized. As a result of
the analysis, it is seen that the most commonly used form of payment in their expenditures
is one-shot or installment shopping with a credit card, and they do not use bank loans very
often as a form of payment. Participants seemed to occasionally plan their needs and form
of payment before making their purchases, while the rates of those who do not plan and those
who always plan were close to each other. Individuals with higher monthly incomes tend to
use more credits than expected when they have difficulty in purchasing a good or service.
Individuals with relatively low monthly incomes have applied to credits lower than expected
when they have been compelled to meet their needs. Analyzes based on demographic data
reveal that women need more cash than men