Bu çalışmada, çeşitli endüstrilerde ve havacılıkta kullanılan bir son yüzey işlemi olan
esnek honlama, bu işleme yüzey pürüzlülüğü, yüzey sertliği, aşınma direnci ve işlem süresi
bakımından alternatif olabilecek bir başka son yüzey işlemi silindirik parlatma ve bunlar için
baz işlem olan matkap ile delik delmenin sonuçları karşılaştırılmıştır.
Çalışma kapsamında, üstün ağırlık ve mukavemet özelliğinden dolayı havacılıkta
sıklıkla tercih edilen Ti6Al4V malzemesi seçilmiştir. Bu malzeme üzerine ön işlem olarak
matkapla delikler açılmış, daha sonrasında bu deliklerin bir kısmına esnek honlama,
diğerlerine silindirik parlatma işlemleri uygulanmıştır. İşlemler uygulandıktan sonra
delikler, pürüzlülük, sertlik ve aşınma direnci ölçümlerinin alınabilmesi için tel erozyon
yöntemi ile kesilmişlerdir. Matkap, esnek honlama ve silindirik parlatma işlemlerinin yüzey
pürüzlülükleri, yüzey sertlikleri, aşınma dirençleri ve delik başına işlem süreleri ölçülmüş
ve karşılaştırılmıştır.
Deney sonuçları incelendiğinde silindirik parlatma işleminin yüzey pürüzlülüğü
bakımından esnek honlama ve matkaptan daha iyi sonuçlar verdiği belirlenmiştir. Sonuçlara
göre silindirik parlatma işlemiyle esnek honlamaya göre delik yüzey pürüzlülüğünde %70
daha iyi sonuçlar elde edilmiştir. Yüzey sertliği bakımından da silindirik parlatmanın, esnek
honlama bakımından daha iyi bir işlem olduğu görülmektedir. Silindirik parlatma işleminde,
esnek honlamaya göre yüzeyde %22’ye varan sertlik artışı elde edilmektedir. Aşınma
dayanımı açısından da silindirik parlatma işlemiyle, esnek honlamaya göre yaklaşık olarak
%30’luk bir iyileşme görülmüştür. Ek olarak silindirik parlatmanın delik başına işlem
süresinin esnek honlamaya göre yaklaşık 10 kat daha kısa olduğu görülmüştür
In this study flex hone, a surface finish process used in different industries and
aerospace has been compared with another surface finish process, roller burnishing and base
process drilling, in terms of surface roughness, surface hardness, wear resistance and process
time.
In the study, having widespread utilization in aerospace due to its superior weight
and strength feature, Ti6Al4V was chosen as experiment material. First, pre holes were
drilled to the experiment part as base process. Then, flex hone processes were applied to
some of the pre holes and roller burnishing processes were applied to the rest of the pre
holes. Afterwards, holes were cut by electro discharge machining in order that results for
roughness, hardness and wear resistance can be obtained. Finally, surface roughness, surface
hardness, wear resistance and process time of flex hone and roller burnishing processes are
measured and compared.
According to the experiment results, it can be seen that roller burnishing has better
results than flex hone and drilling at surface roughness. With roller burnishing, %70 better
results have been obtained compared to the flex hone at surface roughness. Roller burnish
also has better results compared to the flex hone, with 22% at surface hardness and with %30
at wear resistance, one of the parameters effecting surface hardness. Additively, process time
of roller burnishing is 10 times shorter than the process time of flex hone per hole