Today, in commercial air transportation, fueling is the biggest cost item of airline companies. With the development of technology, the weight of aircraft is reduced by using lighter materials in the manufacturing of modern passenger aircraft. Weight reduction naturally also reduces fuel consumption. In today's severe competition conditions, airline companies cannot afford only fuel savings from aircraft manufacturing. Flight operation efficiency should also be kept at the highest level.
In this study, in commercial air transportation, a mixed-integer mathematical model which create load plan when aircraft that the CG value is closest to ideal value is loaded is developed to reduces the fuel consumption of airplanes, reduces the carbon emissions and the cost of airline companies
Günümüzde ticari hava taşımacılığında, hav yolu şirketlerinin en büyük maliyet kalemini yakıt oluşturmaktadır. Teknolojinin gelişmesiyle modern yolcu uçaklarının imalatında daha hafif malzemeler kullanılarak uçakların ağırlıkları azaltılmaktadır. Bugün ki ağır rekabet koşullarında hava yolu şirketleri sadece uçak imalatından kaynaklanan yakıt tasarrufuyla yetinemezler. Uçuş operasyon verimliliğini de de en üst düzeyde tutmaları gereklidir.
Bu çalışmada ticari hava yolu taşımacılığında uçakların yakıt tüketimini düşürmek, hava yolu şirketlerinin karbon salınımını azaltmak ve maliyetlerini düşürmek için uçakların yüklenmesi esnasında ağırlık merkezi (CG) değerini ideal değere en yakın olacak şekilde, yükleme planını oluşturan karma tam sayılı matematiksel bir model geliştirilmiştir.