Bu araştırmanın amacı; ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin biyolojik çeşitliliğe
yönelik bilgi, değer ve davranış düzeylerini belirlemektir. Bu araştırmada öğrencilerin
bilgi, değer ve davranış düzeyleri ile kişisel özellikleri (cinsiyet, aylık geliri, çevre ile
ilgili bir kulübe üye olma durumu, çevre ile ilgili bir dergi takip etme, çevre ile ilgili bir
televizyon programı takip etme durumu, evde hayvan besleme durumu, oturduğu evin
bahçesi olma durumu vb… ) arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu, 2008–2009 öğretim yılında Eskişehir ilinden eğitim
bölgelerine göre seçilmiş 15 ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan, 1002
ilköğretim 8. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri, ilköğretim 8. sınıf
öğrencilerine yönelik olarak hazırlanan "Biyolojik Çeşitlilik Bilgi Testi", "Biyolojik
Çeşitlilik Değerler Anketi", "Biyolojik Çeşitlilik Davranış Anketi" ile toplanmıştır. Veri
analizinde biyolojik çeşitlilik bilgi, değer ve davranış düzeyleri ve kişisel özellikleri
arasındaki farkı belirlemek için verilerin t testi, varyans analizi, tukey testi, aritmetik
ortalama ve standart sapma hesaplamaları yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin biyolojik çeşitlilik bilgi düzeylerinin
orta düzeyin altında olduğu, davranış ve değer düzeylerinin orta düzeyin üzerinde
olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin biyolojik çeşitlililik bilgi düzeyleri; aile gelir
durumuna, çevreyle ilgili bir dergi takip etme durumuna göre farklılaşmaktadır.
Biyolojik çeşitlilik değer düzeyleri; öğrencilerin cinsiyetlerine, aile gelir durumuna,
herhangi bir çevreci grubun çalışmalarına katılma durumuna, çevre ve doğayla ilgili bir
kampa katılma durumuna, evde hayvan besleme durumuna göre farklılaşmaktadır.
Öğrencilerin biyolojik çeşitlilik davranış düzeyleri; cinsiyetlerine ve aile gelir
düzeylerine göre farklılaştığı bulunmuştur.
The aim of this research is to describe the level of the knowledge, value and
behavior of the students in eighth grade towards biologic diversity. In this research, it
was searched whether there is a difference between the knowledge, value and the level
of behavior of the students and personal characteristics (sex, monthly income, the state
of being a member related with environment, follow a magazine related with
environment, the state of following a TV programme related with environment, the state
of having a pet, the state of having a garden of house, etc).
The study group of the research includes 1002 students at eighth grade who
attend 15 different primary schools that was chosen due to the education areas in
Eskişehir province in 2008 – 2009 education term. The data of the research was
gathered by ‘The Knowledge Test of Biologic Diversity’, ‘The Values Questionnaire of
Biologic Diversity’, The Behavior Questionnaire of Biologic Diversity’ that was
prepared for eighth degree students in primary schools. In data analysis, in order to
determine the difference between the biologic level of the knowledge, value, behavior
and diversity and personal characteristics, T – Test, analysis of variance, arithmetic
mean, standard deviation calculations were concluded.
According to the result of the research, it was defined that the level of biologic
diversity knowledge of the students is below the medium level and the level of the
behavior and value of them are above the medium level. The level of the biologic
diversity knowledge of the students differs according to their parents’ the state of family
income and the state of following a magazine related with the environment. The level of
biologic diversity value differs in accordance with sex of the students, family income,
attending to any study of an environmentalist group, the state of participating in a camp
related with environment and nature, having a pet. The level of biologic diversity
behavior of the students differs according to their sex and level of family income.