Bu çalısmada; HOBART uçak çalıstırıcısına ait Perkins dizel motoru ile
bomba yükleme cihazına ait RD 270 Ruggerini dizel motorlarının dizel yakıtına
alternatif olarak Jet Yakıtı (JP-8) ile çalıstırılması, bu uygulamaların
avantaj/dezavantajları ve motor performansına etkilerinin incelenmesi
amaçlanmıstır.
Bu etkileri gözlemlemek için, konu motorlar jet yakıtı ve motorin ile ayrı
ayrı çalıstırılmıs daha sonra bu testler degisik oranlarda JP-8 yag karısımları ile
motor çalıstırılarak tekrarlanmıs ve sonuçlar kaydedilmistir.
HOBART uçak çalıstırıcısı 200 saat süre ile çalıstırılmıstır. 200 saatte
degistirilmesi gereken yakıt filtresi 100 saat sonra tıkanmıstır. Bunun sebebinin
iyi bir çözücü olan JP-8’in motorin ve yakıt karısımları tarafından olusturulan
atıkları, yakıt tankından ve yakıt sisteminden temizlemesi ve sonuçta olusan
zamksı çamurun (gom) filtrelerde ve yakıt sistemi elemanlarında birikmesi
oldugu degerlendirilmistir. Bu sebeple HOBART uçak çalıstırıcısı teknik
dokümanına JP-8 ile çalıstırılması durumunda 90 saat sonra filtrenin
degistirilmesi ve yakıt deposunun temizlenmesi ifadesi eklenmistir.
Ayrıca 200 saatlik çalısma sonucu yakıt pompası sökülerek incelenmistir.
Yapılan ölçüm sonucu bir asınma tespit edilmemis sadece pompa üzerinde
matlasma görülmüstür. Bu matlasmanın JP-8’in yaglayıcı özelliginin az olması
nedeniyle olustugu ve asınmanın 200 saatten uzun sürede meydana
gelebilecegi degerlendirilmistir.
HOBART uçak çalıstırıcısının JP-8 ile yapılan testlerinde, motorinle
çalısmaya göre egzoz gazı çıkıs sıcaklıgında % 6 artıs görülmüstür. Motorun
püskürtme avans ayarı degistirilerek (ÜÖN’ya 21 derece kala) JP-8 ile
çalıstırıldıgında, ayar yapılmadan JP-8 ile çalıstırılmaya göre egzoz gazı çıkıs
sıcaklıgında % 1,63 oranında azalma görülmüstür.
RD 270 RUGGERANA dizel motoru ile yapılan test islemlerinde dizel
motor JP-8 yakıtı, dizel yakıt, %20’lik 10 numara yag ile JP-8 karısımı, %25’lik
20/50 dizel yagı ile JP-8 karısımı, %20’lik 140 numara sanzıman yagı ile JP-8
karısımı, %20’lik 90 numara disli yagı ile JP-8 karısımı ve %15’lik ay çiçek yagı
ile JP-8 karısımları hazırlanarak çalıstırılmıstır. Bu çalısma sonucu egzoz gazı,
silindir kafası sıcaklıkları ve motorun yakıt tüketimleri kaydedilmistir. Motora yük
verilememis ancak gaz kolundan ayar yapılarak motor 2750 RPM hızla
çalıstırılmıstır.
4 adet RD 270 RUGGERANA dizel motoru yük verilerek test edilmek
amacıyla Pancar Motor A.S./Astanbul’a götürülmüs burada yapılan testlerde
motorlar JP-8 ve motorin ile bremze edilmistir. Motorlara ortalama 8.2 Kpa yük
verilmis ve motor performansları ölçülmüstür. Motorların JP-8 ile çalısmasında
motorine göre % 2’lik güç kaybı görülmüstür. Ayrıca egzoz sıcaklıklarının
ortalama % 4, silindir kafası sıcaklıklarının ise ortalama % 10 daha yüksek
oldugu belirlenmistir.
Sayılan bu mahsurlara ragmen askeri amaçlı bütün dizel motorlarında
JP-8 yakıtının kullanımı kolay temin edilmesi, depolanmada özelliklerini
muhafaza edebilmesi, düsük sıcaklıklarda donmaya karsı mukavemeti, tek tip
yakıt için tek tip alt yapı (depolama, nakliyat) gerektirmesi, yanlıs yakıt kullanma
veya yakıtların karısma problemini ortadan kaldırması gibi nedenlerden dolayı
tercih edilebilir.
In this study; we observe advantage/disadvantages and effects of engine
performance of using diesel fuel, JP-8 on the HOBART Aircraft Generator’s
Perkins diesel engine and Bomb Lifting Unit’s RD 270 RUGGERINI diesel
engine.
In the aim of observing this effects on the engines; first they are
seperately run with diesel fuel and JP-8 then they run with the different mixtures
of JP-8 and oil. HOBART Aircraft Generator operated 200 hours on the base.
The filter that must be changed after 200 hours was plugged after 100 hours.
We think that the reason of this problem is; JP-8 is a very good solvent and it
solves the materials that was made by diesel fuel and this materials are
captured in the fuel filter and other parts of the fuel system. For this reason this
statement was added to HOBART’s technical document “If you operate
HOBART Aircraft Generator with JP-8 fuel filter must be changed and fuel tank
must be cleaned after 100 hours periodicaly.
In addition to this; after 200 hours operation, fuel pump was
disassembled and inspected. After metric measurement there was no abrasion
on the pump, but only dull colour on the pump piston surface. We think that this
colour change is happened because JP-8 is not a good lubricator and abrasion
on the fuel pump will come to existence in more than 200 hours. HOBART is
operated 50-100 hours in the bases in one year. For this reason we think that
this engine can run with JP-8 without any modification on the engine.
While testing HOBART with JP-8 the fuel consumption increases %3 and
exhaust gas temperature increases % 5 than running with diesel fuel.
Four RD 270 RUGGERINI diesel engines was operated with JP-8 and
diesel fuel at Pancar Engine Company/:stanbul. Average 8.2 KPa load was
given to the engines and engine performance was measured. The power taken
from the engines decreased 2 % while operating with JP-8. In addition to this
Exhaust gas temperature increased average 4 % and cylinder head
temperature increased average 10 % while operating with JP-8.
In spite of this dis advantages using JP-8 for all of the diesel engines in
military will be preferred because of these reasons; easy to provide, having
durable chracteristics while storage, resistant to freeze in lower temperatures,
one fuel needs one substructure (transportation,storage), using one fuel avoid
wrong fuel usage and mixing the fuel with other fuels.