Bu araştırmada, ilköğretim yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik ve
matematik problemlerini çözmeye ilişkin inançları ile tutumlarının ilgili olduğu
düşünülen bazı değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığının ve bunlar arasında
ilişkinin bulunup bulunmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2007-2008
öğretim yılında, Eskişehir il, ilçe ve köylerinden kümeleme örnekleme yöntemiyle
seçilen okulların 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören 3556 öğrenciye “Öğrenci Bilgi
Formu”, “Matematik Tutum Ölçeği”, “Problem Çözme Tutum Ölçeği” ve “Matematik
ve Problem Çözme Đnanç Ölçeği” araçlarının uygulanması ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin matematik başarı seviyesi, gelir seviyesi,
anne ve babanın öğrenim seviyesi arttıkça, yaşanılan yerleşim yeri büyüdükçe,
öğrencilerin matematik ve problem çözmeye ilişkin tutumları ve inançları olumlu yönde
gelişmektedir. Ayrıca öğrencilerin matematik ve problem çözmeye ilişkin tutumları ve
inançları, sınıf düzeyine göre, 7.sınıf öğrencilerinin lehine; okul türüne göre, özel
okulların lehine, anlamlı derecede farklılaşmaktadır. Öğrencilerin matematiğe ve
problem çözmeye ilişkin tutumları, cinsiyet değişkenine göre farklılaşmazken;
matematik ve matematik problemlerine ilişkin inançları, cinsiyete göre kız öğrencilerin
lehine; matematik ve problem çözmeye ilişkin öz yeterlilik inançları, cinsiyete göre
erkek öğrencilerin lehine anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Öğrencilerin matematiğe
ilişkin tutumları, problem çözmeye ilişkin tutumları, matematik ve matematik
problemlerine ilişkin inançları, matematik ve problem çözmeye ilişkin öz yeterlilik
inançları arasında anlamlı bir ilişki vardır.
In this research, to answer the question that 7th and 8th grade students’ beliefs and
attitudes towards matematics and mathematical problem solving were changed
according to certain variables and to reveal the relationships of them was aimed.
Relational survey model has been applied in this research. The research was
executed by making the 3556 students, who were at 7th and 8th grade in middle schools
which were chosen from Eskişehir by grouping method in 2007-2008 academic year,
carry out “students’ information form”, “attitudes towards mathematics scale”,
“attitudes towards mathematical problem solving scale” and “beliefs about mathematics
and problem solving scale”.
According to the results of the study, while students’ mathematics achievements,
average income of family, the educational level of parents increase and the place lived
by student become larger, the students’ beliefs and attitudes towards mathematics and
mathematical problem solving are getting more and more positive. Furthermore,
students’ beliefs and attitudes towards mathematics and mathematical problem solving
have changed significantly according to grade level in favour of the 7th grade students
and according to school type in favour of the private school. Students’ attitudes towards
mathematics and mathematical problem solving haven’t changed according to gender
but beliefs about mathematics and mathematical problems changed according to gender
in favor of the girls and self-efficacy beliefs about mathematics and problem solving
changed according to gender in favor of the boys. There was a meaningful relationship
between attitudes towards mathematics, attitudes towards mathematical problem
solving, beliefs about mathematics and mathematical problems, self-efficacy beliefs
about mathematics and problem solving.