Bu araştırmanın amacı; İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersinde
bilimsel süreç becerileri kazanımlarını belirlemektir. Bu araştırmada, öğrencilerin bilimsel
süreç becerileri düzeyleri ile kişisel özellikleri (cinsiyet, anne-baba öğrenim durumu, aile
aylık gelir, bilgisayara sahip olma, kendilerine ait odaya sahip olma durumu, okulun
bulunduğu sosyal çevre) arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca,
öğrencilerin bilimsel süreç becerileri düzeyleri ile Fen’e yönelik tutumları ve akademik
başarıları arasında bir ilişki olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır.
Bu amaçla, araştırmacı tarafından, öğrencilere yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testi
(BSBT) hazırlanmış ve uygulanmıştır. Bu testin analiz sonuçlarına göre güvenilirlik katsayısı
0,88 olarak bulunmuştur. Araştırmanın çalışma grubu, 2007-2008 öğretim yılında Kocaeli
ilinde rastgele seçilmiş 21 İlköğretim okulunda öğrenim görmekte olan, 828 ilköğretim 7.
Sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veri analizinde, bilimsel süreç becerileri düzeylerini ve
kişisel özellikler ile arasındaki farkı belirlemek için verilerin; t-testi, varyans analizi, aritmetik
ortalama ve standart sapma hesaplamaları yapılmıştır. Bilimsel süreç becerileri ile Fen’e
yönelik tutum ve akademik başarı arasındaki ilişkiyi incelemek için de korelasyon analizi
yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin bilimsel süreç becerileri düzeylerinin orta
düzeyde olduğu; bilimsel süreç becerileri düzeyleri ile; anne-baba öğrenim durumu, aile aylık
gelir, bilgisayara sahip olma, kendilerine ait odaya sahip olma durumu, okulun bulunduğu
sosyal çevre arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte, bilimsel
süreç becerileri düzeyleri ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bilimsel
süreç becerileri düzeyleri ile Fen’e yönelik tutumları ve akademik başarıları arasında pozitif
ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
The purpose of this study is to determine the primary 7th grade science and technology
course students’ science process skills gainings. In this study, it is searched whether
meaningful difference between students’ science process skills levels and their personal
characteristics (gender, parents’ education situation, their families’ monthly incomes,
situation of having computer and room of themselves, social environment of school).
Morever, it is study to determined relation whether meaningful difference among students’
level of science process skills , attitude of science and academic achivement.
For this purpose, Science Process Skills Test (SPST) for students are prepared and
applied by researcher. According to the result of reliability analyses, cronbach alpha value is
found 0,88. Work group of research consists of 828 primary 7th grade students who are
selected randomly 21 primary school in Kocaeli city, in the school of year 2007-2008. In
analysing data; t-test, variation analysis, aritmetic means and standart deviation were used to
determine difference between students’ science process skills levels and their personal
characteristics. Moreover, correlation analysis was used to determine the relationship among
students’ level of science process skills, attitude of science and academic achivement.
As a result of the research, it was found that students’ level of science process skills is
medium level, there is a meaningful difference among students’ level of science process skills
with respect to parents’ education situation, families’ monthly incomes, situation of having
computer and room of themselves and social environment of school. In addition, it was not
found meaningful difference between students’ level of science process skills and gender. It
was found positive and meaningful relationship among students’ level of science process
skills , attitude of science and academic achivement.