Bu araştırma; proje tabanlı öğrenme yaklaşımının Fen Bilgisi dersinde başarı, tutum ve
kalıcı öğrenmeye etkisini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada, kontrol gruplu ön test - son test deney deseni uygulanmıştır.
Araştırmaya 2006–2007 eğitim-öğretim yılının I. döneminde Eskişehir ili Mimar Sinan
İlköğretim Okulu’nun 40 öğrencisi katılmıştır. Deney ve kontrol grupları rastgele seçilmiştir.
8-A sınıfı deney, 8-C sınıfı kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada verilerin
toplanması için 32 sorudan oluşan “Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”, 25 çoktan
seçmeli sorudan oluşan “Fen Bilgisi Başarı Testi” ve deney grubu öğrenci görüşlerini almak
için “Fen Bilgisi Dersinin İşlenişi İle İlgili Öğrenci Görüşleri Anketi” kullanılmıştır. Deney
grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin birbirleri arasındaki başarılarının ve tutum puanlarının
karşılaştırılması bağımsız gruplarda t testi ile yapılmıştır. Deney grubu ve kontrol grubu
öğrencilerinin kendi içlerinde ön test, son test, ön tutum, son tutum ve kalıcılık puanlarının
karşılaştırılması bağımlı gruplarda t testi ile yapılmıştır. Öğrenci görüşleri anketi ile fen
başarı ve fen tutumları arasındaki ilişkiyi yorumlamak için korelasyon katsayısından
yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda, proje tabanlı öğrenme yaklaşımının Fen Bilgisi dersinde başarı,
tutum ve kalıcı öğrenmeye etkisinin olumlu olduğu belirlenmiştir.
This research has been carried out to evaluate the effects of the project based learning
on success, attitude and retention in science teaching.
In the research, pretest and postest experimental design with control groups has been
applied. 40 students of Eskisehir Mimar Sinan Primary School have taken part in this
research during the 1st term of 2006–2007 educational year. Experimental and control groups
have been chosen randomly. Class 8-A has been identified as experimental and Class 8-C
has been identified as the control group. In the research, in order to obtain data “Science
Attitude Scale Survey” including 32 questions, “Science Success Test” consisted of 25
multiple choice questions and to find out the views of students in the experimental group, a
“Student View Survey on Science Lesson” have been used. The comparison between attitude
points and success of experimental and control group students has been carried out with “t”
test in independent groups. The comparison among pretest, posttest, pre-attitude, post-attitude
and retention points of experimental and control group students within themselves has been
carried out with “t” test in dependent groups. In order to interpret the relationship between
science success and science attitude with student view survey, the correlation coefficient has
been estimated.
At the end of the research, it is determined that project based learning approach has
positive effects on success, attitude and retention in science teaching.