Bu tezde, performans değerlendirmesi amacıyla, dizel motora enerji ve ekserji
analizi yapıldı. Bu bağlamda, 1963’den 2008’e kadar ki periyotta, içten yanmalı
motorların ekserjetik analizleri ve değerlendirmeleri üzerine yapılan daha önce
yürütülmüs çalısmalar kronolojik olarak incelendi.
Dizel No. 2, soya yağı katkılı metil ester (SME), genetiği değistirilmis yüksek
oleikli soya yağlı metil ester (HOME) yakıtları kullanan dört stroklu, 4,5L, John Deere
4045T dizel motoruna enerji ve ekserji analizi uygulandı. Đstatistiksel güvenilirlik için
yakıtların üçü de, üç defa kullanılırken, motor 1400 dev/dak hızında ve tam yükleme
durumunda test edildi. Motor içindeki enerji ve ekserji verimlerini, kayıplarını,
enerjetik ve ekserjetik güçlerini, tersinmezliğini, yanma sürecindeki ekserji yıkımını
belirleme ve yakıtlar arasında kıyaslama yapma amaçlandı. Enerji (termal) ve ekserji
verimleri sırasıyla % 40,5 ve % 37,8 civarında hesaplanırken, yakıtların özgül
ekserjileri dizel No. 2 >SME>HOME olarak bulundu. Esas alınan Tukey metoduna
göre yakıtlar arasında istatistiksel önemli farklılıklar olmadığı sonucuna varılabilir.
Enerji ve ekserji analizi uygulanan bu motorun performansı literatürde bulunan diğer
içten yanmalı motorların bazılarıyla kıyaslandı ve elde edilen sonuçlar çizelge
formlarının yanında sekillerle de gösterildi.
Bu çalısma ile daha önceki çalısmalar arasındaki fark, motorda üç farklı yakıt
olarak dizel No. 2, SME ve HOME yakıtlarının kullanılmasıdır.
In this thesis, energy and exergy analyses methods were applied to diesel
engines for performance evaluation purposes. In this regard, previously conducted
studies on exergetic analyses and assessments of ICEs over a period from 1963 to 2008
were chronologically reviewed.
Energy and exergy analyses of a John Deere 4045T 4.5L four stroke diesel
engine run with diesel No. 2 fuel, soybean oil methyl ester (SME) and genetically
modified high-oleic soybean oil methyl ester (HOME) were performed. The engine was
tested at 1400 1/min and at a full load, while three types of fuels were used three times
for statistical reliability. It was aimed at determining energy and exergy efficiencies,
losses, energetic and exergetic powers, irreversibilities and exergy destructions of the
combustion process in the engine and making a comparison between the fuels. Specific
exergies of the fuels were obtained to be diesel No. 2>SME>HOME, while energy
(thermal) and exergy efficiencies were calculated to be about 40.5% and 37.8%,
respectively. It may be concluded that there were no statistically significant differences
between the fuels based on the Tukey method. The performance of this engine, to which
energy and exergy analyses were applied, was also compared with that some of other
ICEs available in the literature and the results obtained were presented in the tabulated
forms along with figures.
The difference between this study and previous studies is, using three different
fuels as diesel No. 2, SME and HOME in the engine.