Bu araştırmanın temel amacı, 2006–2007 öğretim yılından itibaren uygulamaya
konulan ilköğretim 6. sınıf ve 2007–2008 öğretim yılından itibaren uygulamaya konulan
ilköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğretmen görüşleri
doğrultusunda incelenmesidir.
Araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2007–
2008 eğitim-öğretim yılında Eskişehir il merkezinde bulunan 86 ilköğretim okulunda
görev yapan fen bilgisi/fen ve teknoloji öğretmenleridir. Araştırmada verilerin
toplanması amacıyla Demirci ve Aydın tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır.
Verilerin analizinde, yüzde, frekans değeri, aritmetik ortalama, standart sapma, “t testi”,
“tek yönlü varyans analizi” ve “Tukey testi” kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, genel olarak öğretmenler fen ve teknoloji dersi
öğretim programına ilişkin olumlu görüşler belirtmişlerdir. Bunun yanında, içerik
açısından diğer derslerle bütünlük ve paralelliğin yeterince sağlanamadığı, bireysel
farklılıkların maksimum ölçüde dikkate alınmadığı yönünde bulgular araştırma
sonuçları doğrultusunda ortaya çıkmıştır. Öğretmenler, öğretme-öğrenme sürecinde
etkinlikler için ders saatinin yeterli olmadığını, ölçme-değerlendirme yaklaşımlarında
aynı şekilde zaman ve materyal sıkıntısı yaşandığını ve ölçme-değerlendirme araçlarının
maddi yükü artırdığını belirtmişlerdir. Öğretme-öğrenme ve değerlendirme sürecine
ilişkin olarak hizmet içi eğitime katılan ve bu eğitimden yararlandığını düşünen
öğretmenlerin hizmet içi eğitimden yararlanmadığını düşünen öğretmenlere oranla daha
olumlu görüşlere sahip oldukları görülmüştür.
The main purpose of the present study is to determine primary education 6th
grade science and technology program which has been applied since 2006-2007
instruction year and 7th grade science and technology program which has been applied
since 2007-2008 instruction year according to teacher opinions.
Survey model was used in the study. Participants of study were science/science
and technology teachers who were working at 86 primary schools in 2007-2008
instruction year in Eskişehir. Scale which was developed by Demirci and Aydın was
used to collect data in the study. Percentages, frequencies, mean, standard deviation, “t
test”, “one way ANOVA” and “Tukey test” was used in the analysis of the data.
As a result, teachers indicated that they have generally positive opinion on
science and technology program. However, they emphasized that integration and
transfer could not be succeded with other courses in terms of content. Also, they stated
that individual differences could not be consiedered at maximum level. Teachers
depicted that course hours are not enough for activities in learning-teaching process,
they have difficulty in measurement and assessment activities in terms of material and
time and measurement and assessment tools cause economical problems for them. It
can be said that teachers who attended inservice teacher training programs and think
program was useful, have more positive opinions regarding learning teaching process
and assessment than the teachers who did not think that program was useful inservice
teacher training programs.