Amaç: Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin yöneticile
rin yeterliliklerine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır.
Yöntem: Tarama modelinde olan araştırmanın evreni 2017-2018 Eğitim-
Öğretim yılında Eskişehir merkezde ortaokullarda görev yapan 2325 öğretmen ve 143
okul yöneticisinden oluşmaktadır. Örneklem olarak seçilen okulları belirlerken rastgele
örneklem seçimi modeli kullanılmıştır. Veriler Eskişehir merkez ortaokullarda çalışan
402 öğretmen ve 106 okul yöneticisinin görüşlerinden elde edilmiştir. Araştırma verileri
için “Okul Yöneticileri Yeterlik Envanteri” kullanılmıştır. Toplanan verileri analiz
ederken, t-testi, betimsel istatistikler, ANOVA ve Kolmogorov-Smirnov gibi analizler
den yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre tüm alt boyutların toplamında öğret
menler okul yöneticilerini kısmen yeterli, okul yöneticileri ise kendilerini yeterli bul
maktadır. Cinsiyet değişkinine göre yapılan karşılaştırmada erkek yöneticilerin “Eğitim
Programı Geliştirilmesi” boyutunda daha yeterli olduğu bulunmuştur. Kıdem değişkeni
ne göre yapılan karşılaştırmada ise kıdemi yüksek olan okul yöneticilerinin “Eğitim
Programı Geliştirilmesi” boyutunda daha yeterli oldukları bulunmuştur. Okul yönetici
lerinin hizmet içi eğitime katılma ve eğitim durumu gibi değişkenlerde kendi yeterlilik
lerine ilişkin karşılaştırmalarda anlamlı farklılık bulunmamıştır. Kadın öğretmenler ise
“Mesleğe Hizmet ” boyutunda erkek yöneticileri daha yeterli bulmaktadır. Mesleki kı
dem değişkeninde ise kıdem düştükçe öğretmenlerin okul yöneticilerini daha yeterli
buldukları ortaya çıkmıştır. Okul yöneticilerini, eğitim düzeyi yüksek olan öğretmenle
rin eğitim düzeyi düşük öğretmenlere göre daha az yeterli gördükleri belirlenmiştir.
Hizmet içi eğitime katılma değişkeninde ise hizmet içi eğitime fazla katılan öğretmenle
rin okul yöneticilerini daha az yeterli buldukları ortaya çıkmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri karşılaştır
dığında, okul yöneticileri kendilerini daha yeterli bulmaktadırlar. Okul yöneticiliğini
profesyonel hale getirilip yöneticilerin yeterlilikleri hizmet içi eğitimler ile veya yüksek
lisans yoluyla geliştirilebilir. Sonuç olarak okul yöneticiliği bir meslek olarak yeniden
tanımlanmalı ve okul yöneticisi seçimi gözden geçirilmelidir.
Purpose: The purpose of the study is to reveal views of school administrators
and teachers about proficiencies of school administrators.
Method: The population of the research designed as a survey method, is compo-
sed of 2325 teachers and 143 administrators working in public secondary schools in the
central districts of Eskişehir in 2017-2018 Academic Year. Random sample selection
model was used to determine the selected schools.The data was obtained from the opi
nions of 402 teachers and 106 administrators working in secondary schools in Eskişe
hir city centre. The data were gathered through “Inventory on Proficiency of School
Administrators”.T-test, descriptive statistics, ANOVA and Kolmogorov-Smirnov were
used in the analysis of the data.
Results: According to the findings of the research, in all dimesions, teachers
find school administrators partially proficient but administrators find themselves profi-
cient. It was found that male administrators are more proficient in “Management of
Educational Program” in comparison with gender. In the comparison according to seni-
ority, it was found that administrators with a high level of seniority were more profici
ent “Management of Educational Program”. Significant differences were not found in
the comparisons of the administrators view in their in-service training and the educatio
nal status. Female teachers find male administrators more proficient in “Service to Pro-
fession” dimesion. In the seniority of the profession, it was found that the teachers fo
und the administrators more proficient as the seniority decreased.It was found that teac
hers who have a high level of education see administrators less profcient than teachers
who have a low level of education. Accorting to in-service training, it was found that
teachers who participated in in-service training more see administrators less proficient.
Conclusion and Suggestions: Comparing the views of school administrators
and teachers, school administrators find themselves most proficient. School administra
tors can be professionalized and administrators’ proficient can be provided with in-
service ways or through a master's degree. As a result, school administrators should be
redefined as a profession and the selecting of school administrators should be reviewed.