Amaç: Bu araştırmanın amacı; yetişkin eğitimi temalı Türkiye’de 2007-2018 yılları arasında yayınlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin bir bilimsel araştırmada bulunması gereken temel unsurlar bağlamında incelenmesidir. Yöntem: Araştırmada, 2007 ile 2018 yılları arasında yetişkin eğitimi temalı yayınlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelemesini yapmak amacıyla nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma yönteminden durum çalışması deseninin tek desen durum çalışması türü kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma evreni, Türkiye’de 1978-2018 yılları arasında yetişkin eğitimi temalı yapılmış yüksek lisans ve doktora tezleridir. Bu araştırmanın örneklemini, 2007-2018 yılları arasında yetişkin eğitimi temalı yapılmış ve YÖK Ulusal Tez Merkezi üzerinden yayınlanmış 25 adet yüksek lisans ve doktora tezi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada, inceleme yapmak amacıyla değerlendirme formu oluşturulmuştur. Bulgular: Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; Türkiye’de yetişkin eğitimi temalı doktora düzeyinde yapılan çalışmaların sayısı azdır (n=4). Tematik anlamda farklı konu alanlarında çalışmaların ve araştırmaların yapıldığı gözlenmiştir. En fazla tezin bir eğitimin veya kursun değerlendirilmesi (f=9) alanında yazıldığı görülmüştür. Ulaşılan tezlerin, neredeyse yarısında (n=11, %44,00) özet bölümünde araştırma yöntemi belirtilmemiştir. Tezlerin giriş bölümünde, araştırmanın problemi açıklanırken literatür taramasına yer verilmiş ve araştırma sınırları (n=23, %92,00) büyük çoğunlukla ifade edilmiştir. Araştırmalarda, veri toplama aracı olarak en çok anket (f=13, %52,00) ve görüşme (f=12, %48,00) teknikleri kullanılmıştır. Araştırmaların
çoğunluğunda (f=20, %80,00) veri analizinin nicel veya nitel analiz yöntemleri ile yapıldığından bahsedilmiştir. Sonuç ve Öneriler: Yetişkin eğitimi temalı yayınlanan tezlerin yapıldığı üniversitelerin genellikle aynı üniversiteler olduğu görülmüştür. Araştırmalar genel itibariyle yeterli düzeyde bilgi içermesine rağmen araştırmaların yöntem kısımlarında ciddi eksiklikler içerdiği tespit edilmiştir. Yetişkin eğitimi alanında yapılan nitel araştırmaların niceliğinin ve niteliğinin artması, yurt dışı kaynaklardan daha fazla yararlanılması, yetişkin eğitimi alanında doktora düzeyinde daha fazla araştırma yapılması, araştırmaların iyi bir planlama yapılıp araştırmanın amacı ile uyumlu yöntem ve istatistiksel teknikleri içermesi gerektiği önerilmektedir.
Purpose: The purpose of the study is to evaluate the published master and postgraduate theses on adult education between 2007-2018 in Turkey according to the elements that a scientific research should have. Method: The study was designed by using qualitative research methodology and single case studies. The study universe of the research consists of the master and postgraduate theses on adult education between 1978-2018 in Turkey. The study sampling of the research consists of the published 25 master and postgraduate theses on adult education between 2007-2018 in Turkey. The purposive sampling was determined for the sampling of the research. An Evaluation Form was designed for the evaluation of the theses. Results: The findings revealed that the number of the published postgraduate theses on adult education is very low in Turkey (n=4). The topics of the studies differ from each other. The frequently used study topic is the evaluation of a course or education or training on adult education (f=9). In the abstract part of the theses, nearly half of the studies (n=11, %44,00) did not include research methodology. In the introduction parts of the theses, the problem of the research, literature search for the problem of the research and the limitations of the research was mostly indicated (n=23, %92,00). The survey (f=13, %52,00) and the interview (f=12, %48,00) were the frequently used data collection instruments in the theses. It is indicated in the theses that the data analysis was mentioned (f=20, %80,00). Conclusion and Suggestions: It’s seen that the theses were generally published by the same universities. Based on the findings of the study, the evaluated theses have sufficient parts of abstract, introduction, findings, discussion, suggestions and refer
ences but however, the methodology parts have deficiencies. It could be said that the quality and quantity of the qualitative research methodology on adult education should increase, the foreign-based references should be included more in the theses, more researches should be done at postgraduate level on adult education, the researches should be planned well and include the appropriate methodology and statistical techniques.