Bu çal ışmada, kara taşıtlarında kullanılan jant ve lastiklerin özellikleri, yapıları ve kullanım şekilleri ile ilgili genel olarak bilinmesi gerekenler aktarılmaya çalışılmıştır. Lastik ve jantın orijinal ekipman sınıfında güvenlik için önemi vurgulanmış ve bu iki parça arasındaki uyumun araca olan etkisine değinilmiştir.
Ayr ıca jant üretim yöntemleri, operasyon bazlı olarak, gerekli şekil ve resimlerle pekiştirilerek aktarılmış; buna ek olarak, jant üretiminde kullanılan çeşitli kalıplar ile bu kalıpların üretilmesi için kullanılan takım çelikleri de tanıtılmıştır. Özellikle soğuk iş ve sıcak iş takım çeliklerinin üretim yöntemlerine ve hasar mekanizmalarına değinilmiş ve ülkemizde sıklıkla kullanılan takım çeliklerinin performans/fiyat yönünden kıyaslanabilmesi için genel özelliklerine değinilmiştir.
Son olarak, Türkiye’de faaliyet gösteren jant fabrikaları tanıtılarak, Türkiye jant sanayisinin ülkemizdeki ve dünyadaki yeri hakkında genel bir değerlendir
In this study; properties, main structures and usage guides of all wheels and tires which are used in land vehicles are generally tried to be explained. Also, the importance of tires and wheels for safety in case of being original equipment is emphasised and the effects of adjustment between these two parts for vehicles are mentioned.
In addition, wheel production techniques are explained by using process approach and required figures. Pressing, cutting, punching and forming dies and die materials, especially tool steels which are used for wheel production are described. Especially, production methods and damage mechanisms of hot and cold work tool steels are explained and tool steels which are frequently used in wheel die manufacturing are mentioned for making an evaluation about the ratio of performance and price.
In conclusion, wheel factories in Turkey are generally presented. Turkish wheel industry both in Turkey and in the world is evaluated.